Spanien favorit – Helsingfors satsar gay
Spanien räknade in över 65 miljoner turister i fjol. Nästan 700 000 från Finland. Vårt favoritresemål är därför välrepresenterat på årets resemässa. Helsingfors har å sin sida fått upp ögonen för den stora ekonomiska potential som finns bland LGBT-turisterna (lesbo, gay, bi och trans).
Mallorca och Kanarieöarna trendar igen, trots att de kändes slitna redan på 80-talet. När världen blir oroligare och terrorismspöket kastar sin skugga överallt känns gamla och invanda resmål tryggare.
Spanien har dessutom lyckats uppgradera hotell och semesterorter samtidigt som man sökt fram nya dragplåster. Det är inte bara Solkusten som gäller i moderlandet eller Playa de las Americas på Teneriffa. Turisternas lockas att upptäcka Madrid, Andalusien och Baskien och på de klassiska semesteröarna bergsvandrar man till undangömda byar eller ser med nya ögon på Vintergatan från det världsberömda observatoriet på drygt 2 000 meters höjd på vulkanen Teides sluttningar. Det är få ställen på vår jord där Vintergatan träder fram lika gnistrande som på Teneriffa där det nästan alltid är stjärnklart.
Spanien är populärt bland pensionärer och flera fastighetsförmedlare har tagit tillfället i akt och bjuder ut bostäder till försäljning eller att hyra på mässan.
– Priserna i Spanien kommer inte ner längre, tvärtom väntar vi oss nu en liten höjning, säger Ismo Ivakko, som tillsammans med hustru Mina i nitton år har sålt bostäder på Solkusten, främst i Benalmadenatrakten.
– Priserna gick länge ner, men många spanjorer har valt att dra bort sina lägenheter från försäljning när de ansett att priset har sjunkit för mycket. Då har de hyrt ut dem i stället.
Ismo och Mina räknar att en lägenhet med två sovrum och balkong på god plats och i gott skick kostar cirka 150 000 euro.
Petri Lahti som säljer och hyr lägenheter i Alicantetrakten säger att man där hittar motsvarande lägenheter från 100 000 euro och uppåt.
– Är man beredd att gå upp till 120 000 så finns det redan mycket att välja mellan. Vi har 400-500 lägenheter till försäljning.
Liksom de flesta förmedlare lovar Lahti att man står till tjänst med också annan service såsom gårdskarlstjänster eller hjälp med möblering av lägenheten.
Att hyra är ett gott alternativt. En motsvarande bostad kan man hyra för 200 euro/vecka eller cirka 500/månad.
– De flesta av våra hyreslägenheter har finländska ägare, som hyr ut när de själva är i hemlandet, säger Lahti.
Fotoresor
Årets mässa lämnar säkert ingen ljum. De mest exotiska och farliga resmålen presenteras sida vid sida med charterturistens favoriter. Uttrycket är slitet, men det finns faktiskt något för en och var.
Som ett exempel: Suomen Kuvausmatkat, som grundades av Jouni Klinga och som redan i tjugo år har arrangerat fotoresor till exotiska trakter som Galapagos. Nyheter i år är Papua Nya Guinea och de japanska snöaporna. En 17-dagars resa till Galapagos och Amazonas, som inkluderar åtta dygn ombord på en förstklassig segelkatamaran kostar 7 480 – 7 980 euro per person.
Hisnande naturupplevelser är ett allt vanligare researgument. Afrikanska länder som Kenya och Tanzania marknadsför sina safariresor medan de olika polska regionerna lockar med sin unika natur.
Få vet att de nordostliga delarna av Polen kan mäta sig med Insjöfinland vad gäller sjöar och vattendrag. Numera är hotell och restaurangfaciliteterna av hög klass, till ett billigt pris. På landsbygden får man ett trivsamt och prydligt hotellrum för 30-40 euro. Cykel och kanot är populära fortskaffningsmedel.
Jaga tandtroll i Ungern
Hälsoresor blir allt vanligare. Ungerska Kreative Dental marknadsför sina tandvårdsresor. Reportage som gjorts med finländare som provat på dem tyder på att alla parter varit nöjda.
Prisexempel: DIO tandimplantat (inkl distans och skruv) 680 euro, krona 290 euro, tandbrygga 265 euro, blekning 235 euro.
Firman lovar en gratis övernattning på hotell och gratis konsultation, undersökning, panoramaröntgen, flygfältstransport och tolkningstjänst.
Gayvänligt
För första gången är gayvänligt resande ett tema på mässan. Stadens turistbyrå Visit Helsinki har en egen paviljong "Pink Island" som marknadsför Helsingfors som en stad som gärna tar emot sexuella minoriteter.
– Temat har varit aktuellt på internationella resemässor i många år och nu lanserar vi temat för första gången här, säger marknadsplanerare Jenni Taipale.
– Det är en mycket viktig kundgrupp för Visit Helsinki. Vi vet att den här gruppen år 2014 reste för 202 miljarder USD! För Helsingfors del har vi inga siffror på detta ännu.
I många städer hittar man i dag hotell som specialiserat sig just på detta ofta penningstarka och krävande kundsegment.
– I Helsingfors finns det nu också sådana som fyller kriterierna på gayvänlighet, säger Taipale.
Helsingfors som kan erbjuda intressant modern arkitektur och design har ett klart trumfkort i marknadsföringen, inte minst österut där de sexuella minoriteterna gärna kommer hit för att kunna andas lite friare.