Rörlig station förnyar sjöbevakningen
Den väger 55 ton, består av två våningar och kan flyttas. Nu satsar man på rörlighet.
BORGÅ Nya tider kräver ny taktik. Så tänker man på Sjöbevakningen där man börjar använda en helt ny sorts station som flyter på vatten. Stationen, som ersätter den gamla på Glosholm i Pellinge, kommer att ligga vid brofästet under Emsalö bro och kan vid behov flyttas.
Stationen är en rödgrå metallkonstruktion som smälter in i det för årstiden gråa landskapet. Tills vidare är det bara två tomma skal med ledningar som hänger från taket och skåp som ligger på golvet, men på våren ska den vara nästan färdig.
Flytande bas
Den nya stationen är inget litet projekt – den är drygt sju meter bred, sjutton meter lång och väger totalt 55 ton fördelat två våningar. På övre våningen finns kök, matsal, sovrum och arbetsrum. På nedre våningen finns bland annat ett gym och en bastu. I praktiken handlar det om en flytande bas där sjöbevakarna kan vila och förbereda sig för nästa patrull.
På onsdagen var den ännu i två delar trots att meningen var att koppla samman de två våningarna. Det visade sig att övre våningen (som väger 33 ton) var för tung för lyftkranen.
Hela projektet är ett experiment. Dels vill Sjöbevakningen testa det nya konceptet, dels är själva konstruktionen en prototyp. Biträdande befälhavare Ismo Siikaluoma säger att det nu handlar om rörlighet.
– Vi kan flytta stationen om det finns behov. Men tills vidare ska den ligga här vid brofästet, och så gör vi patruller med mindre båtar.
Förmånlig drift
Vid varje enskilt tillfälle finns mellan tre och fem av de elva sjöbevakarna på stationen, något som den också är dimensionerad för. Prislappen är också ett starkt argument: konstruktionen kostar just under en miljon euro. I jämförelse skulle ett fartyg i samma storleksklass ligga nära tjugo miljoner euro.
– Driftskostnaderna ligger dessutom på bara lite över 22 000 euro per år, säger Siikaluoma.
Förutom det praktiska jobbet har man också tänkt på självförsörjningsgraden. Gråvattnet renas med ett specialfilter och kan rinna ut i havet. Toalettavfall samlas i en septiktank. Färskvattnet tas å sin sida direkt från havet och renas och avsaltas ombord. I praktiken betyder det att pontonen är mer eller mindre självförsörjande, förutom för elen som nu tas från land.
Att man valde just brofästet vid Emsalö bro beror på en rad omständigheter. Dels går farleden strax utanför, dels rör sig människor mera i innerskärgården.
– Vi vill röra oss där kunderna finns.
Övre våningen. Den här delen skulle lyftas på nedre våningen som redan flyter. Den vägde ändå för mycket. Foto: Max Nyberg.
Försiktigt optimistisk
Stationen kommer att köras i gång under våren, och på sommaren ska den redan vara i fullt bruk. Meningen är sedan att utvärdera den och avgöra om det är ett koncept värt att kopieras också på andra håll.
Vaktofficer Peter Lindqvist har varit sjöbevakare i tjugo år och är en av de som ska jobba på den nya stationen. Han är försiktigt optimistisk. Ett dilemma är ändå flytten från Glosholm där man haft mycket mera utrymme.
– Vi brukar lite skratta att det är som ett äldre par som flyttar ut från sitt egnahemshus och in i en tvåa.
Bland fördelarna finns det faktum att stationen ligger nära Borgå där Lindqvist bor. Arbetsresorna blir kortare och det är också möjligt att åka hem vid behov. Han beskriver stationen som ett nytt sätt att tänka, och något som man behöver utvärdera senare. Själva stationen verkar ändå vara av hög kvalitet.
– Vi får se sedan hur mycket det gungar på andra våningen när det blåser.