Lite bättre och lyx är framtiden
Hotell St.George som öppnar vid Gamla kyrkans park sommaren 2017 är det senaste tillskottet i en bransch med uppsving.
Lågbudgetövernattningar och lyx, eller lifestyle som det också heter, är det som växer mest i hotellbranschen. Kämp Group fokuserar på det senare och utvidgar i centrum av Helsingfors som länge sackat efter övriga nordiska storstäder vad gäller hotell i lyxklassen. Det lär irritera framförallt konferensgäster som vant sig med lite bättre boende.
Det nya hotellet öppnar i en kulturhistoriskt värdefull fastighet vid Georgsgatan 13. Köpesumman är en affärshemlighet men utgör tillsammans med sanering och ombyggnad merparten av en 200 miljoner euros investering i hotell som Kämp Group gör i Helsingfors fram till 2017.
Övriga hotell i koncernen är bland andra kronjuvelen Kämp, Haven, Lilla Roberts, Glo och Fabian.
– Turismnäringen växer också i Finland. Ryska turister har ersatts av asiataer men också andra vilket är lätt att se här i centrum, säger VD Laura Tarkka.
Enligt siffrorna som hon visar upp ökade hotellövernattningarna i Helsingfors med 8 procent i fjol och trenden fortsätter. Det är en god nyhet i lågkonjunkturen.
St.George kommer att ha 150 rum, spa och restaurang i gatuplanet.
– Vi utvecklar spa och restaurangen och baren med tanke på hotellgäster och stadsbor.
Kämp Group förutspår att efterfrågan i lyxsegmentet ökar med 3 procent per år fram till 2018.
Hotellkoncernen ägs av riskkapitlabolaget CapMan. Enligt Ari Tolppanen som är styrelseordförande i Kämp Group och styrelsemedlem i CapMan förutsätter en större tillväxt ”något annat av Helsingfors”. I juni betecknade han Guggenheimmuseet som årtusendet chans.