Botbyelever fokuserar på flyktingkrisen
Eleverna i Botby grundskola i östra Helsingfors ägnar hela veckan åt att jobba kring temat flyktingar.
Att det pågår stora och omvälvande händelser i Mellanöstern som får följder också för oss som bor i Europa har de flesta barn snappat upp. Men det är få som förstår vidden av det hela. Varför är det krig i Syrien? Varför lämnar människor sina hem för att bo i flyktingläger? Varför kommer det plötsligt tusentals asylsökande till Finland, som inte äger annat än kläderna på kroppen?
Det är stora och svåra frågor och lärarna i Botby grundskola märkte redan i början av hösten att eleverna har ett behov av att prata och få svar på frågor. Agneta Lundmark, lärare i religion, var i kontakt med både Matteus församling och ungdomscentralen och tillsammans har de ordnat en temavecka där eleverna både får bakgrundsinformation och en möjlighet att själva göra en insats för flyktingarna.
– Många av våra elever visste inte vad som sker i Europa och Finland, även om de stött på bilder och berättelser både i sociala medier och i nyheterna, de saknade en helhetsbild av läget.
Eleverna i årskurs 7–9 har redan fått träffa två irakiska flyktingar, som bott i Finland i flera år, och se en film från ett flyktingläger, som var gjort av Unicef och fokuserade på barnens situation.
– Det var sorgligt att höra hur flyktingarna har det. Det var hemska berättelser, säger Sara Ruokonen i åk 9 och får medhåll av klasskompisarna Axel Kaaro och Nora Söderlund.
De har alla tre valt att jobba för att hjälpa flyktingarna. De ska delta i arrangemangen av den välgörenhetskonsert som skolan och Matteus församling ordnar på fredag kväll.
– Jag ska servera kaffe på konserten, säger Kaaro.
– Vi ska baka bullar som serveras till kaffet, säger Ruokonen.
– De elever som har tillvalsmusik ska uppträda på konserten, berättar Söderlund.
– Och de elever som har textilslöjd ska sy fleecevantar och tossor åt flyktingar, tillägger Kaaro.
Temaveckan kulminerar på fredag, då skoldagen består av olika verkstäder. De yngre eleverna i förskolan och årskurserna 1–6 ska pyssla välkomstkort till flyktingar och julkort som säljs under konserten. De äldre eleverna kommer att samla in pengar i närbelägna köpcenter, öva sånger, baka bullar och sy kläder.
– Dessutom har vi matematikprov samma dag, så det blir en spännande dag, tycker Kaaro.
– Eleverna har själva fått välja vad de vill göra på fredag. Det här är ett nytt koncept för oss lärare också, vi har aldrig tidigare haft så här mycket valfrihet, så det bli intressant att se hur kaotisk dagen blir, funderar Lundmark.
Skolan samlar också in förnödenheter till flyktingar.
– Vi samlar in reflexer, pennor och spel, räknar Söderlund upp.
– Hygienartiklar, som schampo och sånt. Tandborstarna måste förstås vara nya, men spel och leksaker kan vara begagnade bara de är i gott skick, preciserar Ruuskanen.
Ingen av dem har ännu sökt fram något att donera, men fram till fredag ska de gå igenom gamla leksaker och föra dem till skolans insamling, som församlingen sedan kommer att föra vidare till nyanlända flyktingar.
– Det viktiga nu är inte hur mycket vi samlar in, utan mera att eleverna ska få pröva på hur det känns att hjälpa. Projektet är en start på något som vi ska jobba med på längre sikt, säger Lundmark.
Hon kommer själv att diskutera flyktingar ur ett etiskt perspektiv på religionstimmarna, medan eleverna i exempelvis biologi kommer att prata om klimatflyktingar och i engelska är det möjligt att klasserna besöker någon flyktingförläggning.
Kommentar
Jag har träffat några elever i årskurs 9 och pratat om den aktuella flyktingkrisen. De berättade om en vilja att engagera sig och hjälpa till i sin skola. Jag befarar att i en del andra skolor skulle endast minoriteten av ungdomarna visa något intresse för vad som pågår i världen. "Hur kan det variera så mycket från skola till skola?”, undrar jag. Jag hör själv till en av de få grupper i min skola som aktivt engagerar sig i välgörande projekt.
I skolvärlden finns det bara två ytterligheter som jag känner till: att vara fullt insatt i allt som har med skolans verksamhet att göra eller att inte visa intresse för något utöver skolarbetet. Jag blev fascinerad när jag såg att alla elever i den här skolan i Helsingfors engagerade sig lite och visade lagom intresse. Det verkar som om det ändå skulle finnas en slags gyllene medelväg, också i skolan.
Monica de Quinto Schneider
praoelev från Hagelstamska skolan