Ny växel för Kutsuplus 2017?
I tisdags beslöt HRT:s styrelse att lägga ner Kutsuplustjänsten eftersom städerna anser den vara för dyr. Ett nytt koncept utarbetas med en eventuell start 2017.
Kutsuplustrafiken har vuxit i popularitet de senaste åren. I slutet av oktober hade man gjort 81 000 resor, vilket är 59 procent mer än i fjol. Trots det har biljettintäkterna inte räckt till för att finansiera utgifterna som för HRT:s medlemskommuner uppgår till 3,3 miljoner euro i år. På fyra år har Kutsuplus kostat 8,4 miljoner euro. Resorna med Kutsuplus har varit starkt subventionerade.
– Tanken var att skapa en form av samåk, men hittills har det visat sig att passagerarantalet uppgår till 1 eller 2 två per resa och det är ekonomiskt ohållbart, säger HRT:s styrelsemedlem Björn Månsson (SFP).
Beslutet om nedläggning var ingen överraskning. Helsingfors har stått för största delen av kostnaderna medan de andra medlemskommunernas intresse för att finansiera trafiken har varit svag. Kutsuplustrafiken har skötts med 15 minibussar som trafikerat på ett område mellan Hagalund i väster och Östra centrum i öster.
– Jag tror att Kutsuplus haft svårt att locka äldre passagerare, som inte är vana med att beställa tjänster på nätet och det har säkert varit en orsak till att man inte nått alla målgrupper, tror Månsson.
Men trots att trafiken upphör vid årsskiftet kommer minibussarna knappast att stå i garaget. Man planerar eventuellt att sätta in minibussarna i trafiken i Mankby och Bobäck där tågen upphör att stanna i mars. Trots att Kutsuplus läggs ner jobbar HRT med ett nytt koncept och försöker hitta en företagare som skulle starta trafiken 2017. Trafiken skulle vara marknadsbunden utan stöd från kommunerna. Enligt uppgifter från hs.fi har förhandlingar förts med Helsingfors taxichaufförer r.f och de multinationella bussbolagen Nobina och Transdev. Månsson är förtegen om det slutliga konceptet eftersom det handlar om affärshemligheter.
– Framtidens Kutsuplus blir säkert mer som en taxi, men i form av samåkning, tror Månsson.