Nytt boende mitt i byn Degerö
Degerö förvandlas, visserligen under många decennier, från en relativt glest byggd förort till en mer urban stadsdel och med större befolkning än Åland. Kronbergsstranden är det stora projektet och den urbana stadsbulevarden ska ge rum för nytt boende mitt på ön.
Arbetet på Kronbergsstranden är i gång och de första invånarna har flyttat in, samtidigt som planeringen fortsätter enligt principen om att den sydvästra udden av ön blir något av en stadsdel i stadsdelen med omkring 11 000 invånare.
I konceptet ingår den omstridda Kronbergsbron som ska förbinda innerstaden med Kronbergsstranden, och bli en trafikled för spårvagn, cykel och fotgängare.
Spårvagnen ska fortsätta från Kronbergsstranden till Uppby och vidare mot Vårdö, och i projektet ingår även en eventuell spårförbindelse mellan Uppby och Hertonäs samt Vårdö och Nordsjö. Definitivt beslut finns ännu inte.
Spårvagnsförbindelsen är förutsättningen för den urbana stadsbulevarden som ska resa sig på var sin sida om Degerövägen på ett sammanlagt avsnitt på 1,2 kilometer främst i närheten av centrum av Degerö, Uppby.
Stadsbulevarden på Degerö är den första som är under beredning av en serie på många som ingår i den nya generalplanen som sträcker sig till 2050. Generalplanen ska täta strukturerna i Helsingfors, och man målar upp stadsbulevarder bland annat vid Västerleden, Tusbyleden och Österleden.
– På Degerö är meningen att gestalta stadsbulevarden i två detaljplaner, och den första berör södra delen och området vid Degerövägen närmast köpcentret i Uppby. Här ska man skapa förutsättningar för nya flervåningshus, nytt köpcenter jämte bättre service samt nya trafikförbindelser på Degerö, säger arkitekt Petteri Erling på stadsplaneringskontoret.
I det första skedet kommer det nya centret för service och shopping samt bostadshus. I själva verket är det nya köpcentret inklusive några bostadshus följden av en tidigare plan som färdigställs redan om några år.
Först senare ska det gamla köpcentret rivas för att ge plats åt ytterligare bostadshus. Som alltid är tidsperspektivet svindlande.
– Man kan utgå från att detaljplanen som möjliggör det första skedet av stadsbulevarden är godkänd kring 2019-2020, och byggandet kan komma i gång efter det. Så stadsbulevardens första hus står kanske färdiga 2023-2024, säger Erling.
Betraktar man nuläget, en trist motorled som sargar landskapet och delar Degerö i två områden där i synnerhet fortgängare och cyklister får leta efter alternativ att ta sig över vägen, kan man vänta sig att planen på en bulevard inte orsakar massiv lokal kritik.
– Man kan visserligen alltid räkna med kommentarer som speglar åsikter av alla slag, men i det här fallet är det stadsdelsföreningen på Degerö som har tagit initiativet till stadsbulevarden.
I anslutning till stadsbulevarden bygger man också bostäder, småbåtsbryggor och friluftsstråk vid Tengströmsparken. Nya bostadshus är därtill i sikte vid Rävsundsvägen och Hundholmsvägen som tillsammans med byggandet längs Degerövägen och vid Uppby ger plats för 3 000 nya invånare.
Räknar man med allt som byggs på Kronbergsstranden växer Degerö i framtiden med nästan 100 procent, från nuvarande omkring 16 000 invånare med sammanlagt 15 000 och alltså till över 30 000 invånare. Det är några tusen fler än invånarna på Åland.