Kronbergsbron kostar minst 170 miljoner
Kostnaderna skenar i väg för Kronbergsbron. Nu är priset uppe i 170 miljoner euro och då täcker summan inte hela sträckan.
– Kostnaderna stiger redan nu till 170 miljoner euro, och då täcker summan inte hela förbindelsen utan enbart sträckan Sumparn–Degerö. Det säger SFP:s Marcus Rantala som försökte skjuta brobygget i sank vid stadsstyrelsens möte på måndag. Han lyckades dock inte, men hoppas att projektet stupar då den slutliga kostnadsplanen ska fram.
Den omtvistade Kronbergsbron är planerad att gå från antingen Norra kajen och Tjärholmen eller från Hagnäskajen och sedan vidare via Sumparn och Högholmen och fortsätta över fjärden till Kronbergsstranden som blir en ny stadsdel på Degerö. Bron är avsedd för spårvagn, cyklister och fotgängare och blir sammanlagt 2 kilometer lång. På högsta höjden når bron 18 meter över havet.
Rantala poängterar att det inte finns uppgifter om vad sträckningen mellan Sumparn och innerstaden kostar.
– Vi vet i själva verket inte ens om bron ska starta från Kronohagen eller Hagnäs. Dessutom har man ännu inte tagit beslut om Hanaholmens kraftverk. En förutsättning för Kronbergsbroarna är att kraftverket läggs ned och flyttar, säger Rantala.
Han anser att man i stället borde utreda mer kostnadseffektiva alternativ som snabbspårväg till Hertonäs och förbindelsebåtar mellan innerstaden och Degerö.
– Om Kronbergsbron byggs betyder det också att man bygger spårväg till Vik, och då kör den nya rutten över Vårdö, säger Rantala.
Vårdö är så gott som obebyggd, men den nya generalplanen gestaltar Vårdö som tätt bebyggt bostadsområde.
I omröstningen förlorade Rantala dock med 3–12. De två andra som röstade mot brobygget var Samlingspartiets Arja Karhuvaara och Sannfinländarnas Mika Raatikainen. Frågan går nu till stadsfullmäktige.