Tio gånger Främre Tölö
Tio gånger Främre Tölö motsvarar hundratals bostadshus, ett tätare spårvägsnät och tusentals nya arbetstillfällen. Den nya generalplanen målar upp en urban huvudstad med en strålande pulserande framtid.
Ingenting är bestämt och allting kan bli annorlunda. Men principerna och riktlinjerna för Helsingfors utveckling fram till 2050 finns inskrivet i den nya generalplanen.
- Generalplanen 2050 utgår från att antalet invånare i Helsingfors växer från nuvarande knappt 630 000 till 860 000.
- År 2050 räknar man att huvudstadsregionen har 2 miljoner invånare.
- Antalet jobb ska öka från drygt 400 000 till 560 000.
– Generalplanen ger ramar för framtiden, och ställer fokus på de följande 35 åren. Men generalplanen är inte bindande utan riktgivande, och innehåller en mängd förslag och projekt som antingen blir genomförda eller reviderade på något sätt eller så visar det sig att idén trots allt inte var så lyckad, säger generalplanechefen Richard Manninen på stadsplaneringskontoret.
Som exempel på långsiktiga projekt som har funnits i tidigare generalplaner och som i själva verket fortfarande är under genomförande nämner Manninen Nordsjö hamn.
– Planerna på att flytta hamnverksamheterna från Busholmen respektive Sumparn till Nordsjö ingick i generalplanen för 1992. Nordsjö hamn är i full gång sedan många år men byggnadsarbetena pågår fortfarande i både tidigare Västra hamnen, det vill säga Busholmen, och i Fiskehamnen eller Sumparn.
I generalplanen 2002 ingick planer på att bygga täta bostadskvarter på Stenudden nordväst om Brändö.
– Vid det här laget har man fattat beslut om att inte bygga något boende alls på Stenudden utan bevara området som det är, för friluftsbruk.
Värt 45 miljarder euro
Manninen jämför storleken på investeringarna i generalplanen med att bygga tio gånger Främre Tölö.
I det här fallet är byggrätterna ändå inte koncentrerade till ett enda område utan utspridda över de så kallade stadsbulevarderna som ska kanta samtliga större utfartsleder och nå Ring I. Dessutom omfattar planen betydande bostadskvarter på två kontroversiella områden: Malms flygplats och västra kanten av Centralparken. Man kan också vänta sig att nybyggande på åkrarna kring Domarby gård orsakar debatt och kritik.
– Det handlar om investeringar i allt från bostadskvarter och arbetstillfällen till infrastruktur och nya spårvägar, och man räknar att värdet på allt byggande stiger till 45 miljarder euro. Det handlar om summor med samhällsekonomisk betydelse.
Planen utgår från strävan att biltrafiken inte fortsätter öka samtidigt som spårvägstrafiken ska växa. Stadsbulevarderna ska förebygga en tillväxt av trafiken eftersom hastigheterna ska vara låga samtidigt som snabba spårvagnar ska gå i mitten av stadsbulevarderna. I planen ingår en snabbspårväg som går tvärs över Helsingfors, med start i Vik, vidare mot Åggelby och sedan Esbo. På sikt planerar man bygga den så kallade Jokern II, snabbspårvägen som ska gå mellan Nordsjö och Myrbacka.
Vägtullar ingår inte
Men så långt som att ens antyda vägtullar i generalplanen går man inte. Vägtullar är politiskt eldfängt i Helsingfors samtidigt som Manninen medger att vägtullarna i Stockholm har, stick i stäv med tron hos oss, lett till att antalet jobb har ökat i innerstaden, inte tvärtom.
– För att inte tala om trivselfaktorn i Stockholm.
Han håller också med om att kommers och ruljangs och jobb i innerstaden i Köpenhamn fungerar fint trots att den gamla stadskärnan är fredad för fortgängare och cyklisterna har hög prioritet i gatunätverket, inte i nätverket av trottoarer.
– Vi fäster vikt vid att bygga ut spårvägsnätet för att också innerstaden i Helsingfors präglas av anmärkningsvärt livlig busstrafik, säger Manninen och tillägger att Helsingforsregionens trafik har lovat att bussarnas utsläpp av kvävedioxider upphör i och med att man inom tio år helt avstår från dieselbussar.
I generalplanen ingår flera cykelstråk i stil med Banan i innerstaden.
Arbetet med en generalplan pågår i flera år, och den nyaste är i beslutsskedet och uppe i stadsplaneringsnämnden.