”Det är ett bra pris för cyklarna”
De nya stadscyklarna kostar Helsingfors 1,3 miljoner euro om året. Upphandlingen har brett politiskt stöd, enligt Tuomas Rantanen (gröna).
Efter ett anbudsförfarande har priset för de 1 500 stadscyklarna landat på 13 miljoner euro. Avtalet är på tio år enligt nycklarna-i-handen-principen. Direktionen för Helsingfors stads trafikverk, HST, förväntas spika affären på tisdag.
De första 500 cyklarna börjar användas sommaren 2016.
Direktionsordförande Tuomas Rantanen har redan fått höra kritik om de ”dyra cyklarna”.
– I Europa är det hård konkurrens i branschen samtidigt som cyklarna och hela systemet har utvecklats de senaste tio åren. Priset är bra.
Konsortiet Moventia & Smoove SAS ska sköta allt: leverera cyklarna, reparera dem och sköta deras underhåll, ordna med vinterförvaring, bygga 50 stycken cykelstationer och ta hand om det administrativa, det vill säga betalningarna.
– Och så räknar vi med en del intäkter också, säger Tuomas Rantanen.
I sammanslutningen som tog hem anbudsförfarandet ingår Hangöföretaget Helkama Velox.
Enligt föredragningen är intäkterna minst 220 000 euro men kan nå upp till 640 000 euro om året.
Exakt hur mycket cyklandet kostar användarna är oklart.
– Det ska diskuteras så jag vill inte gissa. Kostnaden måste vara skälig och inte för hög.
Förmånligast är stadscyklandet för stadsbor med HRT:s resekort.
Tuomas Rantanen säger att upphandlingen har ett brett politiskt stöd i Helsingfors. I direktionen är Ari Lehtinen (SDP) i alla fall helt nöjd med priset men särskilt missnöjd med fullmakten som gäller tilläggsbeställningar för motsvarande högst 10 procent av köpesumman.
– Tiderna är tuffa. Åtminstone behöver vi se över den där tilläggsprocenten, säger han.
Se videon. HBL:s praktikanter testkör stadscyklarna.