En är ur spel i Finno småbåtshamn
Massimiliano Carbone har blivit vräkt igen. Och beslutet är återtaget – igen.
Det puttrar under ytan i Finno. Inte i havet, som en oktobermåndag värms av solen, utan uppe på land. Landets största småbåtshamn är sedan fredagen allmänt vägområde. Det här betyder bland annat att det krävs särskilda tillstånd av företagarna som lyfter upp båtar. Det betyder också att båtarna, stora motor- och segelbåtar, ska surras fast ordentligt även under den kortaste biltransporten från kajen till båtplatsen.
- HBL besökte Finno småbåtshamn i augusti 2014. Då berättade företagaren Massimiliano Carbone om trakasserier.
-
Tvisten utvidages att handla om hamntjänstemännens agerande.
Staden startade egna utredningar men några direkta olagligheter framkom inte. -
Carbone har polisanmält två tjänstemän och en företagare.
Första rättegången inleds den 27 oktober i Esbo tingsrätt.
Under HBL:s besök i går pågick febril aktivitet i hamnen. Flera båtar som hängde från lyftkranarna i linor så att de nätt och jämnt fick stöd av lastbilsflaket kördes längre in i hamnområdet – på allmän väg. Esbobor som HBL talade med säger att de ringt polisen, för om det ska vara rätt så borde ju polisen följa upp att de nya reglerna efterföljs, men svaret har varit "hinner inte".
– Jag har fått säkert tusen samtal om den här soppan enbart i dag, säger en trött Massimiliano Carbone.
Han är båtföretagaren som Esbo vräkt från hamnen två gånger nu. Det är beslut som staden också snabbt ångrat då vräkningarna saknat juridisk grund.
"Ofattbart"
Esbo motiverar beslutet att göra hamnen till allmänt vägområde med trafiksäkerhet och arbetsskydd. Carbone har också sysslat med båtlyft men då han saknar tillstånd att köra kranbil med båt på flaket på allmän väg är det slut med den delen av affärerna. Han misstänker att det är just det som är avsikten med stadens beslut – att tvinga honom ur spel.
Massimiliano Carbone har ända sedan han öppnade i Finnohamnen för några år sedan varit en nagel i ögat på både staden och andra båtlyftare. Kartell misstänks men bevis saknas. Kanske sådana läggs fram i någon av rättegångarna som Carbone startat både mot stadens tjänstemän och en av de andra båtlyftarna. Åtalen handlar om olaga hot, tjänstefel.
Vid hamnens port står Ilkka Mikkola och läser skylten med nya trafikanvisningar. Han skakar på huvudet.
– Ofattbart att det fått gå så här långt, säger han.
Många som HBL talar med i hamnen vet inte vad de ska tro. De flesta anser att spåren leder raka vägen till stadshuset, eller i alla fall är det stadens ledning som borde ha reagerat och rett ut alltsammans för länge sedan.
Förtroendekris
Också stadsfullmäktiges ordförande Jyrki Kasvi (Gröna) är trött. På fredagen föreslog han i Helsingin Sanomat att det görs en utomstående granskning. Förslaget har inte lett till något, och gör det knappast heller. Staden har startat och slutfört utredningar och polisen är inkopplad. Den första av två rättegångar med småbåtshamnen i fokus inleds i slutet av den här månaden.
– Vi måste göra något. Jag vet inte vad jag ska säga till stadsbor som ringer mig. Många ringer. Och de tror inte på vad jag säger, säger Jyrki Kasvi.
Han berättar att de förtroendevalda fått tilläggsinformation, att informationen klargjort ett men inte annat, och att byråkratins hjul mal långsamt. Enligt Jyrki Kasvi är förtroendet för staden i botten.
"Ingen klappjakt"
Idrottsdirektör Martti Merra som också ansvarar för hamnarna säger i Helsingin Sanomat att han har inte märkt av någon förtroendekris.
När Esbobon Massimiliano Carbone 2012 öppnade i Finnohamnen lyftes han fram i lokaltidningen Länsiväylä som ett exempel på ung företagsamhet i staden. Sedan dess har de märkliga och även smutsiga vändningarna i hamnen varit fler än någon utomstående kan räkna.
– Det pågår ingen klappjakt på Carbone, säger Martti Merra till HS.
I Esbo stadsfullmäktige noterades Finnohärvan i går kväll med önskemålet att diskussionen om hamnen skulle handla om något annat än utredningar och rättegångar. Småbåtshamnen ska med tiden kanske byggas om till ett bostadsomåde.