Esbo uppdaterar klimatprogram
Esbo stad uppdaterar sitt klimatprogram. Det här betyder att staden satsar på utsläppsfri kollektivtrafik, cykling och förnybar energi.
När man studerar programmet är det speciellt kollektivtrafiken och dess miljövänlighet som står högt i prioriteringen. I Esbo ska anslutsningstrafiken till metrostationerna skötas i framtiden enbart med elbussar. Man vill också trafikera Västmetron med förnybar energi.
– Målet är att anslutningstrafiken ska vara utsläppningsfri. Metrolinjen kan fungera som en bra plattform för att experimentera med olika förnybara energiformer, säger Esbos stadsdirektör Jukka Mäkelä.
Elbussarna har inte slagit igenom ännu, men de är framtidens melodi. I Esbo har man redan i några års tid använt elbuss på linje 11 som trafikerar mellan Hagalund och Frisans. Forskare Veikko Karvonen på Teknologiska forskningscentralen VTT har varit med om bygga en modell för en elbuss. Karvonen tror stark tpå elbussens framtid. Utomlands är det vanligt med elbussar, till exempel i Paris eller i många kinesiska städer.
– Anslutningstrafiken till metron är ett ypperligt exempel på hur elbussen kan användas. Hastigheterna är inte höga och man kär genom bostadsområden. Elbussen för inte lika mycket oljud som en dieseldriven buss och belastar inte heller miljön i form av utsläpp. Elbussen kan också laddas vid ändhållplatserna när man exakt vet hur mycket energi som går åt, säger Karvonen.
Karvonen vågar inte gissa när man i framtiden enbart kör med elbussar. Västmetron börjar trafikera 2016. Det lär ändå dröja en längre tid innan anslutningstrafiken sköts enbart med elbussar.
– Det handlar om att stegvis gå över till mer miljövänliga fordon. Har man bra dieseldrivna bussar så ska de givetvis utnyttjas tills deras livslängd är över, säger Karvonen.
Esbo vill också i framtiden att allt fler resor görs på cykel, att husbolag renoverar energieffektivt och att man i framtiden satsar mer på jordvärme i stället för fjärrvärme.