En tillverkare utan fabrik
Helsingforsföretaget Combi Works är industrins motsvarighet till den digitala världens Uber och Airbnb. Företaget tillverkar och säljer en stor mängd produkter världen över, utan att själva äga en enda fabrik eller maskin.
Det började med brunnslock. Sedan starten 2005 har familjeföretaget Combi Works, tidigare NC Sourcing, tillverkat och sålt miljontals lock till gatubrunnar. I dag är företaget marknadsledare i Finland och Estland, och en av de största i sin nisch i norra Europa.
Men företagets produktportfölj är bred. Där ingår både komponenter och färdiga produkter, allt från hovskrapor för hästar till delar i sol- och vindkraftverk. Företaget har i stor utsträckning fungerat som underleverantör till andra tillverkare, men i dag kallar vd:n Edward Blomstedt Combi Works för en virtuell fabrik. Till exempel serietillverkar man numera en komplett skogstraktor för en kunds räkning, och kunden kan då i stället fokusera på produktutveckling och marknadsföring.
Med virtuell fabrik menar Blomstedt att Combi Works inte ser något värde i att äga fabrikslokaler och maskiner, inte heller att ha tillverkningspersonal på sina lönelistor. I stället nyttjar man ledig produktionskapacitet hos fabriker runtom i världen. Det ger flexibilitet att snabbt ändra produktionsprocesser och anpassa kapaciteten enligt behovet.
– Vår plattform har ett gott renommé och vi har visat att den fungerar både mot kunderna och mot fabrikerna. Det betyder att många fabriker vill samarbeta med oss.
Tusentalet komponenter
Traktorn som Combi Works tillverkar består av ett tusental komponenter från mellan 50 och 100 fabriker. Kabinen tillverkas i Turkiet, även om många delar kommer från Kina. Luftkonditioneringen är från Spanien, kugghjul, axlar och kaross tillverkas i Litauen, och så vidare. Allt förs till Combi Works monteringsenhet i Litauen där företagets avancerade övervaknings- och produktionssystem ser till att allt går som det ska.
– Personal från våra partner gör själva monteringen, men det är vi som säljer och levererar den färdiga traktorn till vår kund.
Föregångaren till den traktor som Combi Works numera tillverkar var mindre avancerad och 30 procent dyrare, men med hjälp av utvecklingsarbete och en mera kostnadseffektiv tillverkningsprocess har företaget gjort den mer konkurrenskraftig och därmed fått upp efterfrågan. Företaget lägger ner mycket jobb på att effektivera produktionsprocesserna, men enligt Blomstedt finns mer att göra.
– I traktorbranschen är man inte ensam och kan inte ta vilket pris som helst. Marknaden är global och är man för dyr finns det alltid någon som är billigare.
Oviktigt vem som äger
Enligt Blomstedt finns egentligen inga gränser för hurdana produkter Combi Works kan producera. Trots att komponentstorleken, materialen och graden av bearbetning varierar, och slutprodukterna är väldigt olika, så är grundprinciperna i stor utsträckning densamma i all slags produktion.
Han tror att tillverkningsindustrin i framtiden allt mer kommer att vara uppbyggd enligt Combi Works koncept.
– I Finland fäster vi alltför mycket vikt vid vems namn som står på ägarpapper och hyreskontrakt, men sett ur ett helhetsperspektiv är det här oväsentligt. Visst är det mänskligt att fästa sig vid sådana saker, men det är inte här mervärdet ligger. Det viktiga är vem som äger kunnandet och varumärket, vem som producerar och säljer, och till vilket pris.
Till exempel tillverkar Combi Works solpaneler i Kina som sedan säljs till kinesiska byggföretag i Uganda. Och i Litauen tillverkar företaget en stor del av den danska vindkraftsindustrins stålkomponenter.
– Vi behöver inte längre stirra oss blinda på vad vi kan tillverka i Finland och sälja ut, eftersom vi också kan tillverka produkterna på annat håll och ändå få skattemedel till Finland.
Enligt Blomstedt kan också ett finländskt företag bli riktigt stort i global jämförelse med hjälp av det tillverkningskoncept som Combi Works tillämpar.
– Nokia lyckades bli stort trots att bolaget verkade i en smal nisch. Lyckas vi bygga ett eller flera finska bolag som är föregångare inom en bred produktion så kan det bli gigantiskt – ett finskt bolag som tillverkar och säljer, oavsett var komponenterna byggs.
Höga tillväxtförväntningar
Han säger att Finland måste våga pröva nya lösningar eftersom landet inte lär få tillbaka sina gamla fabriker.
– Vi borde se den globala världens möjligheter och inte bara gråta över det som gått förlorat.
Att Blomstedt själv vuxit upp i Moskva tror han har påverkat hans syn på världen och de möjligheter den erbjuder. För sitt eget företag ser han stora tillväxtmöjligheter och räknar med att fjolårsomsättningen på 6,5 miljoner euro kan växa till 100 miljoner inom fem till sju år, möjligen ännu tidigare.
– Men det är bara första målet. Efter det ser vi över strategin och hur vi kan nå en miljard euro i omsättning. Det finns ett stor mervärde och en stor efterfrågan på finskt kunnande inom produktutveckling och systembygge. Där har vi en jättestor potential.