Gamla sportbilar får elmotorer
– Vi förstör inte museifordon, vi återupplivar trötta gamla sportbilar. Det är Michael M. Richardsons sätt att beskriva hur företaget E-drive Retro jobbar när de elektrifierar klassiska bilmodeller.
– Jag funderade på att sätta in elmotorer sportbilsklassiker i mer än tio år medan jag jobbade som ingenjör i New York. Nu är batteritekniken tillräckligt avancerad. Gamla bilar har alltid varit en del av mitt liv eftersom jag har äldre släktingar som sysslat med regelrätt restaurering, säger Michael M. Richardson.
En av drivkrafterna är att göra det lätt att använda till exempel en Triumph GT6 från 1970-talet. Skalet restaureras till normalt bruksskick och hela motorn och växellådan ersätts med elteknik. Med huven nere ser den fortfarande ut som en Jaguar E-type i miniatyrformat. Av en slump passar det ursprungliga tanklockets form exakt för laddningssladdens standardkontakt. Bakom plåten för den bakre registerskylten gömmer sig snabbladdarens uttag.
– Man slipper alla problem med mekanik och el, bilen läcker aldrig olja och den kommer inte att överhettas och lämna dig på vägen, säger han.
Helsingforssamarbete
Som grundare och vd för Tallinnbaserade företaget E-Drive Retro OÜ har han nyligen också flyttat till Helsingfors, inte minst för att han sedan mars samarbetar intimt med yrkeshögskolan Metropolia för att utveckla eltekniken.
– Det handlar om betydligt mera än att konvertera några bensindrivna sportbilar för eldrift. Vi förbättrar metodiken och tar fram en gemensam layout som underlättar konvertering i större skala. Många av de gamla sportbilarna är både vackra, roliga och enkla att jobba med eftersom grunddesignen inte skiljer sig så mycket från märke till märke. De är också lätta, vilket är bra för räckvidden per laddning, säger han.
Söndagsbilar
Att kombinera miljötänkande med nostalgi och retrodesign ligger i tiden. En räckvidd på omkring 200 kilometer är inget problem, eftersom bilar av den här typen sällan körs långa sträckor. De är livsstilsbilar som tas ut och luftas vid vackert väder, och då kan man ladda dem långsamt i ett vanligt motorvärmaruttag mellan varven.
– Vi har börjat med en Triumph, och det har varit både roligt och utmanande. De gamla brittiska bilarna är hantverksprodukter med personlighet, och med stora variationer från individ till individ, säger Michael M. Richardson diplomatiskt.
Nu börjar plattformsstandarden för konverteringen vara klar, och på Senatstorget visades på fredagseftermiddagen två Triumph GT6, en före och en efter konvertering.
– Vi utvecklar nu 3D-skanning och printning och förbättrar mjukvaran för att kunna använda tekniken på alla sportbilar från den här tiden. Dessutom försöker vi finansiera fortsättningen av projektet. Man kan bli investerare och till exempel få en bil gratis konverterad, något som annars kostar kring 60 000 euro, säger han.
Pop Up-evenemanget fyllde Senatstorget på fredagseftermiddagen med ett sextiotal elbilar och elhybrider av alla tillgängliga fabrikat. Arrangör var projektet Sähköinen liikenne, som sprider information om eldrivna fordon. I samband med evenemanget grundades elbilisternas intresseförening Sähköautoilijat ry som kommer att arbeta för en trafik fri från fossila bränslen.