Surt, säger stadsstyrelsen om biljetterna
Kollektivtrafiken hotar att bli rejält dyrare i huvudstadsregionen. Orsaken är framförallt utbyggnaden av metrobanan och byggandet av Ringbanan.
Helsingfors stadsstyrelse diskuterar biljettpriserna i kväll. Det är uteslutet att Helsingfors skjuter in mera pengar i biljettpriserna så stadshuset inte göra annat än hoppas på bättre tider. Det framgår av förslaget till utlåtande för Helsingforsregionens trafik HRT.
Exempelvis passerar priset på periodbiljetter 50 euros gränsen nästa år – från 49,50 euro till 53 euro. Enligt HRT måste biljettpriserna höjas i snitt med nästan sju procent år 2016 och över 11 procent 2017.
I dag kostar biljetterna hälften av självkostnadspriset och beslutsfattarna är inte beredda att öka samhällsstödet.
– De ständiga prishöjningarna är en ohållbar utveckling men staden kan och ska inte subventionera mera, säger SFP:s representant i stadsstyrelsen Marcus Rantala.
HBL skrev om den förestående chockhöjningen i april. Trots prishöjningarna är kollektivtrafiken i Helsingfors och grannstäderna inte bland de dyraste i Europa.
Nej till Kutsuplus
Kutsuplus är en service som hotas av snabb nedläggning. Försöket med taxihybriden är för dyr. För tillfället subventioneras varje resa med ungefär 20–25 euro, och subventionsgraden är ungefär 80 procent.
– Det var ett bra försök som jag själv trodde att skulle nå fler äldre Helsingforsare. Jag tycker det är motiverat att Kutsuplus läggs ner. Vi måste också titta på investeringarna, säger Marcus Rantala och nämner spårvagnsförbindelsen till Kronbergsstranden som ett exempel.
Han är beredd att granska färjförbindelsen, som fram till nu dömts ut av beslutsfattarna som visserligen förmånligare att bygga men med lägre passagerarkapacitet än spårvägen över Kronbergsfjärden.
Svårt välja bort
Skillnaden mellan månadskostnaderna för att åka kollektivt och köra bil krymper speciellt om lågkonjunkturen fortsätter och bränslepriset inte stiger.
– Den som inte har råd med bil betalar snällt kollektivtrafikens biljettpriser även om de skulle vara mycket högre än nu, sade trafikforskaren Antero Alku till i april.
Det är oklart var smärtgränsen går. Pendlarna reagerar långsamt på prishöjningar.
– Därför är det osäkert om folk väljer bort kollektivtrafiken för att den är för dyr eller på grund av andra orsaker.
Om exempelvis mängden arbetstillfällen minskar är det också färre som åker kollektivt. Då minskar biljettintäkterna.