Direktion i Esbo fick inte informera via Wilma
Det finns brister i arbetssättet vid svenska bildningstjänster i Esbo. Det hävdar den kritik som riktas mot processen kring sammanslagningen av Mårtensbro och Sökövikens skola.
Tidigare direktionsordförande för Sökövikens skola Erik Lönnfeldt har flera konkreta förslag på hur bildningssektorn i Esbo kunde fungera bättre. Speciellt besviken är han på Svenska bildningstjänsters bristande förmåga att samarbeta med föräldrar.
– Man säger på stadens webbsida att aktiva Esbobor är den största resursen staden har, men hittills har vi inte sett någon större vilja till samarbete på Svenska bildningstjänster. Kulturen bland tjänstemännen är inte så öppen som den borde vara. Det första beslutet, att ersätta Sökövikens skolas rektor med en administrativ tjänsteman, klubbades igenom i stadsstyrelsen utan att direktionen ens fick höra om förslaget i förväg, säger Lönnfeldt.
Sökövikens skola och Mårtensbro skola sammanslogs till en sammanhållen grundskola den 1 augusti och fick namnet Storängens skola.
Lönnfeldt har i egenskap av tidigare direktionsordförande skrivit ett brev till nämnden Svenska rum, där direktionen sätter fingret på fyra olägenheter inom stadens svenska utbildningssektor (se faktarutan). Nämnden kommer att behandla hans brev under torsdagens möte.
Klarare arbetsfördelning
Nämndens ordförande Kurt Torsell (SFP) har funderat mycket på processen som föregick sammanslagningen av de båda skolorna.
– Jag har fört många och långa samtal med alla parter, såväl med tjänstemän och nämndmedlemmar som med föräldrar. Vi måste få en klarare arbetsfördelning, så att tjänstemän samlar in fakta och politiker fattar beslut och tar ställning till värderingar, säger Torsell.
Direktören för svenska bildningstjänster Barbro Högström väljer att i det här skedet inte alls kommentera innehållet i brevet eller bemöta kritiken som riktas mot hennes avdelning.
Lönnfeldt upplever att tjänstemännen blandade sig i vem som fick väljas till medlemmar i den nya skolans direktion och att han stötte på problem när han skulle skicka ut information om skolbeslutet till elevernas föräldrar.
– Direktionen har tidigare kunnat använda Wilma för att skicka ut infobrev, men i våras blev det stopp. På skolan sades det att svenska bildningstjänster har ensamrätt på att informera i ärendet.
Barbro Högström bekräftar att svenska bildningstjänster saknar direktiv för vem som får använda Wilma som informationskanal. Beslutet beror på innehållet i meddelandet och avgörs i sista hand av rektorn.
– Det är inte helt oproblematiskt, vi vill inte att Wilma ska överbelastas med information. Under nästa rektorsmöte kommer vi att diskutera vidare vem som ska ha rätt att informera via Wilma, säger Högström.
Kurt Torsell har funderat färdigt på sin ståndpunkt:
– Vi måste ha tydliga spelregler inom staden. Vem som helst kan inte skicka ut meddelanden via Wilma, men direktionen är inte heller vem som helst.
Vill se framåt
Lönnqvist hoppas att hans brev ska leda till förändringar inom bildningssektorn.
– Nu är det viktigast att se framåt och skapa en bättre dialog mellan parterna.
- För att förbättra föräldrars möjlighet att påverka samarbetet mellan skolor och stadens tjänstemän har Svenska rum fått följande förslag:
- Analysera processen. För att i framtiden undvika nedslitande sammanslagningar av skolor bör man analysera vad som gjordes fel i Sököviken och hur det kunde göras bättre.
- Publicera alla bilagor. En del brev som inkommit till nämnden Svenska rum finns bara till påseende under mötet. De borde publiceras på stadens nätsidor.
- Klara instruktioner kring direktionsval. Det bör tydligt framgå på vilket sätt intresserade föräldrar kan väljas till direktionen, så att villiga kandidater inte underkänns på grund av fel slags anmälan.
- Öppen informationsgång. Direktioner bör ha tillgång till Wilma som informationskanal när det gäller att nå övriga föräldrar.
Där får han medhåll av den nya ordföranden för direktionen vid Storängens skola Katarina Berg-Wallin. Hon ansluter sig inte till kritiken ovan, utan upplever att kommunikationen med tjänstemännen vid Esbo stad alltid fungerat smidigt.
– Nu är dags att ge både barnen och lärarna arbetsro och en chans att se framåt med tillförsikt.