Kutsuplus hotas av nedläggning
Helsingforspolitiker vill ge Helsingforsregionens trafik ett år att hitta någon som kan ta över konceptet. Taxihybriden är för dyr för skattebetalarna, anser stadsplaneringsnämnden.
Nedräkningen har börjat för busstaxin Kutsuplus, sedan stadsplaneringsnämnden i Helsingfors i veckan enhälligt ansett att Helsingforsregionens trafik, HRT, inte verkar ha förutsättningar att fortsätta med konceptet efter 2016.
Problemet är kostnaderna. För tillfället subventioneras varje resa med ungefär 20–25 euro, och subventionsgraden är ungefär 80 procent.
Ingen god affär, men poängen är att ökande volymer sänker subventionsgraden då fler åker med och kapaciteten utnyttjas bättre. Kutsuplus kan beställas av användarna och kostar mer än en vanlig kollektivtrafikbiljett, men betydligt mindre än taxi.
I HRT:s preliminära verksamhets- och ekonomiplan för de följande tre åren skulle antalet minibussar successivt öka till hundra till år 2018, antalet resor stiga från nuvarande cirka 250 000 till över två miljoner och subventionsgraden sjunka till ungefär hälften. Men det räcker inte för att övertyga ordföranden för stadsplaneringsnämnden Risto Rautava (Saml), som också är HRT:s styrelseordförande.
– Problemet är att även om populariteten stiger och subventionsgraden minskar så blir tjänsten ändå dyrare mätt i euro. Konceptet är jättebra, men det blir otroligt dyrt för städerna att upprätthålla det. Därför är det inte motiverat att fortsätta.
Kommunernas andel av kostnaderna beräknas nästa år vara drygt 5 miljoner, och om tre år redan närmare 14 miljoner. Kutsuplus försökstid löper ut redan vid årsskiftet, men Rautava och stadsplaneringsnämnden vill ge försöket ett år till.
– Om man slutar nu blir det ingenting i handen. Men vi vill ge Kutsuplus ett extra år på sig att försöka hitta ett nytt hem. Diskussioner med intresserade har i själva verket redan förts, säger Rautava.
Vem är intresserad av att ta över en så förlustbringande verksamhet?
– Den kunde ju passa bra fast för buss- eller taxibolag, det finns nog intresse. Tekniskt sett fungerar tjänsten ju, de elektroniska elementen är bra och användarna har varit väldigt positiva.
Varför skulle inte HRT ta vara på den här potentialen själv då?
– HRT är bra på att testa och ta fram nya saker, men ska inte vara någon trafikoperatör.
Det är stadsstyrelsen som formulerar Helsingfors egentliga utlåtande till HRT. Också de andra medlemsstäderna kommer med egna utlåtanden, men Helsingfors är den klart största finansiären av Kutsuplus.
Stadsstyrelsens ordförande Tatu Rauhamäki (Saml) vill inte ta ställning i frågan på förhand, men konstaterar att sakkunnigorganens enhälliga ståndpunkt nog brukar reflekteras i stadens utlåtanden.