"Politikerna har valt bostäderna"
Flyget har inte lämnat Malm men planeringen av bostäder för 25 000 invånare är i gång. – Vi följer politiska beslut, säger generalplanechef Rikhard Manninen vid Helsingfors stad.
Debatten om flygplatsen i Malm går het inför kvällens invånarmöte vid yrkesutbildningen Stadia. Staden efterlyser ett utkast till detaljplan för det nya bostadsområdet och fastighetskontoret undersöker markgrunden.
Konsultutredningen som får kosta högst 93 000 förväntas bli klar före årsskiftet och samma gäller dispositionsutkastet. Alternativ till flygplatsverksamheten offentliggörs först i september och också justitiekanslerns granskning av ett klagomål som gäller beslutsprocessen är oavslutad.
– Jag begriper inte brådskan, säger Timo Hyvönen som är ordförande i stödföreningen för Malms flygplats.
Han anser att frågan om flygplatsens framtid borde skjutas fram över kommunalvalet 2017.
– Det kan inte vara ett problem för tjänstemännen, de arbetar enligt stadsfullmäktiges anvisningar.
Dispositionsutkastet som staden vill ha gjort är inget juridiskt bindande dokument utan en skiss som ska ge beslutsfattare och allmänheten en uppfattning om det som ska byggas.
Helsingfors vill bygga bostäder för 25 000 invånare. Planen utarbetas tillsammans med stadsborna och under hösten ordnas fyra sammankomster. På det första infomötet i kväll diskuteras utgångsläget, målen och genomförandet. Utkastet presenteras för stadsplaneringsnämnden senare i höst.
Många av dem som vill bevara och utveckla flygplatsen misstänker att invånarträffarna är en bluff, att allt är förutbestämt av någon med ekonomiska intressen i byggandet.
Frågan om flygplatsen delar också politikerna. Enligt många har ett snabbt växande Helsingfors inte råd med en flygplats för allmänflyget vid så goda förbindelser och nära centrum. Ett motargument är att flygplatsens potential hämmas av byggförbudet – Malm är till stora delar kulturmärkt.
Varför bråttom?
Flygplatsens framtid beror också på hur arbetet med nya generalplanen framskrider. Generalplanen som styr detaljplaneringen presenteras för stadsstyrelsen och fullmäktige i början på nästa år.
Detaljplanechef Olavi Veltheim vid stadsplaneringskontoret säger att dispositionsutkastet är ett verktyg för att höja planeringsberedskapen.
– Stadsplaneringskontoret följer stadsplaneringsnämndens anvisningar. Dispositionsutkastet ingår i nämndens verksamhetsplan för 2015–2017, säger Olavi Veltheim och tillägger:
– Generellt är det nödvändigt att planera trots kanske många frågetecken. Det gäller också Malm.
Byggmotståndarna upplever att det här är fel, att man startar upp något trots att debatten pågår och beslut saknas för att sedan kunna säga att så mycket är redan gjort att det skulle vara dumt att stoppa nu.
Vad hände?
Den utredning om Malm som offentliggjordes i maj och som visade att det går att utveckla flygplatsen har tigits ihjäl av beställaren Kommunikationsministeriet, som betecknar rapporten som ett diskussionsunderlag.
Över 70 000 personer har skrivit på en protestlista för bevarandet av flygplatsen och över 11 000 stadsbor har skrivit på invånarinitiativet med samma mål. Om minst två procent av de röstberättigade invånarna i en kommun tar ett invånarinitiativ som faller inom fullmäktiges behörighetsområde, måste ärendet tas upp i fullmäktige för behandling.
– Självklart ska detta beaktas men markanvändning är alltid en kompromiss. Man måste välja en linje och nu har politikerna bestämt att det ska byggas bostäder på Malm, säger generalplanechef Rikhard Manninen.