Trafi varnar för svårhanterliga fyrhjulingar
Trafiksäkerhetsverket varnar för att fyrhjulingar kan vara svårhanterliga. Men så länge man kör nykter och inte leker för vilt tycker erfarna förare den är trygg att hantera.
- Mellan åren 2009 - 2012 undersöktes 26 dödsolyckor med fyrhjuling.
- Åtta förare dog av skallskador.
- Sju dog av skador i bröstkorgen.
- Över hälften av offren var mellan 45 och 65 år.
- Åren 2007-2012 vårdades 79 skadade i fyrhjulingsolyckor på Lapplands centralsjukhus.
- Omkullkörning var orsak till skadorna i 49 av fallen.
- Att man krockat med ett hinder var orsak till skadorna i 14 av fallen.
- Typiska skador var benskador.
- Allvarligare skador är skall-, nack- och ryggradsskador.
Trafiksäkerhetsverket påminner förare om att fyrhjulingens köregenskaper är väldigt annorlunda jämfört med andra fordon.
Fyrhjulingarna är designade att köra i terräng, men olyckor sker också på vägen. De är höga, korta och smala vilket påverkar hanteringen. Enligt Trafi kan egenskaper som är anpassade för terrängkörning förvåna föraren på vägen, speciellt i kurvor.
– För att hantera fyrhjulingen krävs övning och kunskap om fordonets speciella egenskaper. Olyckor sker ofta i kurvor då föraren har för hög situationshastighet. Vanligast är att fyrhjulingen välter eller slirar av vägen så föraren kläms under fordonet, säger Petri Niska från trafiksäkerhetsverket.
I terrängen är omkullkörning vanligast. I de flesta dödsolyckorna har föraren haft 1,2 promille eller högre alkoholhalt i blodet och kört utan hjälm.
Fyrhjulingsolyckor är ofta allvarliga eftersom fordonet saknar kaross, säkerhetsbåge och bilbälte.
Smidig i skogen
Används fyrhjulingen ansvarsfullt kan den vara till stor nytta. I skogen kan den ta sig fram på ställen traktorer inte kan ta sig fram på utan att kapa ner träd.
Calle Lind i Tenala har kört fyrhjuling i över tio år och är van att hantera fordonet i skogen.
– Jag tycker den är stadig, men med kraftig lutning och hög hastighet kan man väl få den att välta. Farten är det farliga.
Lind kör fyrhjulingen främst i skogen eftersom han använder den till att gallra ungskog och transportera hem ved med hjälp av ett släp efter fyrhjulingen.
– Man måste förstås tänka efter då man kör över stubbar, gropar och våtmarker i skogen. Tar man det sakta och försiktigt går det bra.
För Lind är fyrhjulingen mer praktisk och smidig att använda än en traktor.
– Med traktor kan man köra sönder rötter, speciellt granrötter, så den är naturvänligare också.
För fyrhjulingar som endast är terrängfordon och inte är registrerade för att användas i trafik, finns inget hjälmtvång. Eftersom skallskador är en av de främsta dödsorsakerna i fyrhjulingsolyckor rekommenderar Trafi ändå att både förare och passagerare använder hjälm.
– Jag brukar använda motorcykelhjälm, säger Lind.
Mer än bara skog
Calle Lind använder fyrhjulingen året runt.
– På vintern sätter jag en nosplog på den och skottar snö, säger Lind.
– Och så har vi hjälpt till med att dra upp bryggor om våren och höstarna, säger frun Tea Lind.
Calle Lind har också hjälpt till att dra storvilt ur skogen då jaktlaget jagat hjort och älg på Linds marker.
Ibland har de också bara roligt med fyrhjulingen. De år då vintern varit tillräckligt kall har de kört med fyrhjulingen på is och dragit en traktorring efter.
– Det är jätte roligt, säger Tea Lind.
Ovanligt många sålda
Orsaken till att trafikverket påminner om säkerhet med fyrhjulingar just nu är att många köper fyrhjulingar sommartid och utbudet på marknaden är stort. Samtidigt är fyrhjulingarna mycket olika beroende på vad de ska användas till. Även hurudant körkort som krävs varierar.
Företagaren Klaus Sundholm har sålt ovanligt många fyrhjulingar den här sommaren. Vanligtvis brukar det vara lugnt i juli.
– Kanske beror det på det svala vädret. Det brukar vara så varmt i juli att ingen orkar jobba i skogen. Men försäljningen på våren var också riktigt bra i år, säger Sundholm.
Sundholm kör själv fyrhjuling.
– Det måste jag göra. Jag prövar alla modeller så jag vet hur de beter sig och känner till vad som är bra och dåligt.
Han upplever inte heller att fyrhjulingen är särskilt svårhanterlig.
– Många gånger man läser om fyrhjulingsolyckor har föraren haft rejält med promille i kroppen. Då ska man förstås inte köra.
Kör man i skog och uppför alltför branta sluttningar finns en viss risk att få fordonet över sig.
– Kör man nykter där man ska köra och inte leker så går det bra.
Traktorfyrhjuling vanligast
De flesta fyrhjulingar som Sundholm säljer är traktorfyrhjulingar. De får man köra på vägar med traktorkörkort. Försäkringen är också billigare.
– Det går att sätta slåttermaskin, harv och plog på dem. De används också i skogen och att ploga om vintrarna, men det är också många som köper dem för att köra till skolan eftersom mopedfyrhjulingen kräver mopedbilskörkort.
Det är dyrare och kräver både teori- och körlektioner. Visserligen får en mopedfyrhjuling köra fem kilometer i timmen snabbare i trafiken.
Sundholm uppskattar att över 90 procent av kunderna som köper fyrhjuling är över 50.
– Det är åldersgruppen som har pengar. Unga har sällan råd med en fyrhjuling.
En ny fyrhjuling kostar mellan 7 000 och 20 000 euro. Det dyraste paketet han sålt kostade 27 000 euro.
Alla fyrhjulingar, oberoende om de är registrerade som moped-, gatu-, traktor- eller terrängfyrhjuling, är byggda för att användas i terräng.