Flygplatsministern tiger fortfarande
Tvisten om den senaste flygplatsutredningens status överskuggar slutsatserna – att Malm har stor tillväxtpotential. Det är kanske meningen, säger stödföreningen.
Uppståndelsen kring vem som sade vad och med vilket mandat har överskuggat den senaste utredningen om flygplatsen i Malm. Enligt utredningen har flygplatsen stor tillväxtpotential men det är en åsikt som går tvärtemot gällande politiska beslut. Flygplatsen ska stängas, har politikerna bestämt.
Utredningen offentliggjordes i maj. Tjänstemän vid Kommunikationsministeriet sade genast ifrån till arbetsgruppen, om utredningen och slutsatserna. Helsingfors stad och flygplatsmyndigheten Finavia följde omedelbart ministeriets exempel.
En ny utredning beställdes av dåvarande kommunikationsminister Paula Risikko (Saml) i december 2014. Luftfartsdirektör Pekka Henttu vid Trafiksäkerhetsverket Trafi fick uppgiften att se över arbetsgruppen.
– Ministern som startade det hela har fortfarande inte kommenterat. Utredningen är ingen särskilt tjock lunta, säger Timo Hyvönen, ordförande i stödföreningen för Malms flygplats och medlem i arbetsgruppen.
Enligt Kommunikationsministeriet tillsattes aldrig någon officiell arbetsgrupp, arbetsgruppen var oenig och dessutom gavs medlemmarna inte möjligheten att kommentera den slutliga versionen av utredningen, något som arbetsgruppens ordförande Esa Korjula bestrider. Han är också tydlig med att det ursprungliga uppdraget – att ta reda på hur verksamheten på flygplatsen kan fortsätta tills den stängs 2018 – breddades i samförstånd genast i starten. Trafi hade sammanlagt tre medlemmar i arbetsgruppen.
– I slutskedet fick alla kommentera och det gjordes också. Kanske borde vi också ha arrangerat ytterligare ett möte men någonstans måste man sätta punkt. Såvitt jag vet protesterade ingen, säger Timo Hyvönen.
Att Kommunikationsministeriet gömmer sig bakom det faktum att ett officiellt myndighetsbeslut om tillsättande av en arbetsgrupp saknas förundrar stödföreningen.
– Självklart utgick vi från första början från att här ska göras en officiell utredning. Ingen sade något annat, inte när vi inledde arbetet och inte heller när vi slutade, säger Timo Hyvönen.
Kommunikationsministeriets häftiga reaktion väcker misstankar om politisk styrning av en utredning med fel slutsatser. Utredningen startades strax före riksdagsvalet. Stödföreningen misstänker att tanken var att tysta debatten i en känslig fråga. Malms öde berör bevisligen medborgare utanför flygplatsens egentliga verkningsområde.
– Kanske någon trodde att utredningen skulle hjälpa att stänga Malm. I stället visar den hur verksamheten kan fortsätta och utvecklas, säger Timo Hyvönen.
Stödföreningen har tidigare klagat hos justitiekanslern på grund av det som man kallar vinklade flygplatsutredningar. JK väntas komma med beslut tidigt i höst.