Hemvårdare checkar in med smarttelefonen
Södra Sibbos hemvård tar för tillfället hand om över hundra hemmaboende äldre personer från Löparö i söder till Immersby i norr. Smarttelefonen har blivit ett viktigt arbetsredskap.
Klockan 8.25 knackar socialhandledaren Ulrika Holmsten på en ytterdörr som redan är på glänt i en liten stuga i ändan på Övrebackavägen i Immersby, Sibbo.
– Hallå, hallå här kommer jag. I dag har jag med mig två vänner.
Inne i stugan väntar Bernt Wiik, 86 år, på sängkanten på sina ögondroppar.
Wiik presenteras för oss som en skicklig jägare. En inramad plansch med jaktmotiv hänger över hans säng i den minimala sovalkoven.
Ulrika Holmsten känner Bernt Wiik mycket bra.
Hon är granngårdens flicka som har studerat socialpsykologi och socialt arbete vid Helsingfors universitet och kompletterat sina studier ytterligare i England. Hon berättar för grannen att hennes pappa fått hästar som betesgäster för sommaren.
Telefon som arbetsverktyg
Ulrika Holmsten skulle kanske inte ha kommit tillbaka till sin hemkommun för att jobba om det inte hade varit för det att hon trivs mycket bra som en av de arton arbetstagare som södra Sibbos team består av.
– Det är ett unikt team vi jobbar i. Vi har värme, öppenhet och stöd av vår ledare och varandra, säger Ulrika Holmsten.
- Informations- och kommunikationstekniskt baserad vård (IKT-vård) är på stark frammarsch i alla kommuner.
- Internet, mikrochips, mobiltelefoner och sensorer är en del av den här vården.
-
Sibbo har börjat använda den mobila programmodulen Medimobi i hemvården.
Det är fråga om Mediconsults patientdatasystem Mediatris mobila modul. - Mjukvaran kostade 8 800 euro och hårdvaran 7 000 euro.
- Driftskostnaderna uppgår till 18 000 euro per år.
- Det finns ett flertal företag som erbjuder program för IKT-vård.
- Två stora aktörer på den finländska marknaden är Tieto och CGI.
Just nu behövs stödet av både chef och kolleger eftersom hemvården i Sibbo har tagit ett stort steg framåt i digitaliseringen av hemvården. Alla i gruppen har börjat använda smarttelefoner med ett program som ska underlätta hembesöken och göra arbetet smidigare och effektivare.
Idén är att närvårdarna, hemvårdarna och sjukskötarna som gör flera hembesök per dag ska kunna se och skriva ned viktig information direkt i telefonen i stället för att åka tillbaka till den fasta datorn på hälsovårdscentralen i Söderkulla.
Checkar in och ut
Gruppledaren Margita Uddström berättar att gruppen tillsammans gör upp personalens besöksplan för en hel vecka. Alla besök prickas in enligt en så smidig plan som möjligt.
– För att arbetet ska löpa effektivt och smidigt gäller det att kunna se när det skett förändringar i vårdföreskrifter, medicinering och annat praktiskt. Det kan hemvårdarna se och göra i sina telefoner. De checkar dessutom in på ett besök och checkar ut sig och antecknar om det är något speciellt de andra i gruppen bör veta om den kund de har varit hos, säger Margita Uddström.
Hon och Ulrika Holmsten poängterar att digitaliseringen och telefonerna absolut inte ska ersätta den fysiska kontakten mellan arbetstagarna i gruppen. Digitaliseringen är ett sätt att underlätta arbetet.
– Kvaliteten på vården får inte förändras på grund av telefonerna. Fokuseringen måste fortsättningsvis vara på vår grupp och på vården, inte på telefonen, säger Ulrika Holmsten.
Hon anser att den regelbundna fysiska kontakten mellan hemvårdarna är mycket viktig. Det finns ett behov att ventilera sina känslor och intryck.
Vad är då kvalitativ äldrevård? Ulrika Holmsten förklarar det med orden integritet och respekt.
– Vi ska ge äldre människor en värdig ålderdom och ge dem som så önskar en möjlighet att bo hemma länge som möjligt.
Vi får ta del av det här med respekt och integritet då Ulrika Holmsten förklarar för Bernt Wiik varför hon den här morgonen har sin telefon i handen. I allmänhet är hon mycket diskret med att ta fram sin telefon när hon är på hembesök.
– Det är viktigt att man förklarar vad man sysslar med. Det kan uppfattas som mycket oartigt om man ägnar uppmärksamhet åt telefonen i stället för personen man besöker. När jag har förklarat vad jag sysslar med så förhåller sig alla mycket positivt. Men oberoende av inställningen försöker jag vara finkänslig med hur jag använder den, säger Holmsten.
Flera besök om dagen
Det är ett under hur mycket som ryms i ett tio minuters besök. Många av de äldre har hemvård tre gånger om dagen cirka tio minuter per gång.
Efter besöket i Immersby bär det av till Borgåvägen. Här bor en dam med minnessjukdom. Trots det går samtalet mellan henne och Ulrika Holmsten bra. Mycket hinner avklaras på tio minuter medan hemvårdaren kokar kaffe, ställer fram mat och mediciner, mäter blodsockret och kommenterar det som står i dagens tidningar.
Klockan 9.00 checkar hemvårdaren ut. Följande adress är Storkärrsvägen och 91-åriga Ruben Helin. Klockan 9.04 tömmer hemvårdaren postlådan. 9.06 checkar hon in sitt tredje besök den här morgonen.
Ruben Helin ber oss gissa hur gammal han är och vi prickar fel på fem år. Det är säkert glasblåsarlungorna som hållit Ruben Helin i gott skick. Ulrika Holmsten berättar att Helin i många år hade ett företag som producerade laboratorieglas. Å andra sidan visar det sig att Ruben Helin också varit mycket aktiv idrottare i IFK .
– Jag är mycket nöjd med hemvården, men det är klart att de här korta stunderna tar snabbt slut. Men jag vet att någon kommer igen om några timmar. Det känns bra.
Hans fru dog för två år sedan. Han bor nu ensam i huset som ursprungligen var parets sommarstuga.
Besöket hos Ruben Helin blir extra långt. Ulrika Holmsten checkar ut 9.32. Hon kontrollerar dessutom på sin telefon att inte någon från gruppen har meddelat något speciellt till henne. Hon är lite efter i sin tidtabell. Nu bär det av tillbaka till Hälsovägen 1 i Söderkulla där hälsovårdscentralen och hemvårdens kontor ligger. Efter pausen fortsätter hemvårdsbesöket i samma takt som på morgonen.