Handelskammaren: Guggenheim sätter fart på handeln
Handelskammaren i Helsingfors ser ett Guggenheimmuseum som början på ett uppsving för hela huvudstadsregionen. I ett uttalande beskriver man projektet som en vitaminspruta för kommers, turism och handel.
Ordförande för handelskammarens utskott för handel och service, Björn Teir säger att han har all förståelse för kritiken mot Guggenheimmuseet när man ställer projektet mot hotet att skära ner i basservicen.
– Det är jätteproblematiskt men ett dragplåster som Guggenheim har långtgående gynnsamma effekter på ekonomin bland annat genom ökande turism som sätter fart på handel och kommers. När det gäller finansieringen av bygget tror jag att man kan hitta en modell där den offentliga och den privata sektorn samverkar.
I konkurrensen om turismen i Östersjöstäder som Stockholm, Tallinn, S:t Petersburg och Helsingfors kan Guggenheim bli ett trumfkort för Helsingfors, och Teir tror också att museet rentav kan locka folk att söka sig till Helsingfors för att bo och jobba.
Att Guggenheimmuseet skulle utgöra ett hot för Konstsamfundets mångmiljoninvestering i det nya konstmuseet Amos i Glaspalatset tror Teir inte för ett ögonblick på, tvärtom.
– Konstmuseifolket gillar kanske inte den här jämförelsen från köpcenterbranschen. Men vi vet att ju fler sportaffärerna är i närheten av varandra desto bättre går businessen. En mångfald av konstmuseer konkurrerar inte ut varandra utan kompletterar varandra, tillägger Teir.
I ett utlåtande säger Handelskammaren också att man ska ta tillvara den potential som ligger i de 16 miljoner turister som reser årligen via Helsingfors-Vanda flygplats. Resonemanget är att Guggenheimmuseet kan locka resenärerna att stanna en natt eller två i Helsingfors.