Ny metroplan möter hård kritik
Beslutet om en automatisering av metrobanan slopades för sex månader sedan. Nu vill Helsingfors stads trafikverk HST försöka på nytt.
I morgon tisdag ska trafikverkets direktion ta ställning till skrotandet av metrotåg i förtid, en affär som HST bedömer är lönsam. Enligt den nya metroutredningen behövs förarlösa tåg som kan köra med korta intervaller och därmed transportera flera passagerare inom tio år. Omställningen beräknas kosta mellan 250 och 300 miljoner euro. (Läs rapporterna här och här.)
Förslaget att starta en ny upphandling möter hård kritik.
- Helsingfors stads trafikverk HST och Siemens misslyckades med automatiseringen av de gamla tågvagnarna.
- Projektet som pågick i nästan tio år stoppades i december 2014.
- Siemens och HST är också oense kring utnyttjandet av de apparater som redan installerats på metrobanan.
- Rättprocesserna mellan HST och Siemens väntas pågå i flera år. HST meddelade nyligen att man behöver drygt två miljoner euro för att anlita utomstående konsulter och rättsbiträden.
– Utredningen bygger på helt fel antaganden, säger trafikforskare Antero Alku. I S:t Petersburg och Paris har människor i 50 års tid kört metrotåg med mycket korta intervaller så varför skulle det inte fungera hos oss? Det andra grova felet är att rapporten inte beaktar service och underhåll. Förarlösa system är dyra i drift. Och för det tredje, vad är det för signal man ger här? Tiderna är tuffa och det ska sparas pengar.
Direktionsmedlemmar som HBL talat med är både överraskade och besvikna. Dammet efter förra fiaskot har knappt lagt sig. Processen väcker frågor.
– Jag är förvånad över tjänstemännens iver att gå vidare med den här saken. Stadsfullmäktige, stadsstyrelsen eller Helsingforsregionens trafik HRT kan be oss i direktionen att starta en utredning. Nå, nu ser jag att tjänstemännen redan söker stöd hos stadsstyrelsen, säger Sakari Ora (Saml).
Enligt trafikverkets VD Ville Lehmuskoski handlar det bara om att stadsstyrelsen ska informeras. Men det är inte riktigt sant för han säger att han också förväntar sig att styrelsen ger anvisningar till de politiska grupperingarna. Styra HST:s direktion, alltså.
– Jag vet att direktionen är kritisk till förarlös metro men nu handlar det enbart om att gå vidare med utredningarna och komplettera befintlig information på det sätt som direktionen önskar. Det är allt, säger Ville Lehmuskoski.
– Det är ett spel som pågår, säger Sakari Ora.
– Prognoserna präglas av stor osäkerhet. Vi får åtekomma 2025, säger Kari Kälviä (Gröna).
Direktionsordförande Tuomas Rantanen (Gröna) påminner att trafikverket och Siemens tvistar om tiotals miljoner euro.
– Jag vill helst skjuta fram beslutet om automatiseringen. Framför allt måste vi undvika en situation där vi tvingas överväga att köpa tåg av en leverantör som processar mot oss. Dessutom är det dumt att ta ur bruk metrotåg som fungerar.