Senaste mode direkt från Paris
Helsingegatan är kanske inte den gata man i första hand tänker på när man ska shoppa kläder i Helsingfors, men här, i en liten kvartersaffär, finns Hytösen Puoti som säljer chica konfektioner för damer i alla åldrar.
Butiksägaren Tuula Hytönen tar emot redan vid dörren och blir lika överraskad som glad när hon får höra att Hufvudstadsbladet vill skriva en artikel om hennes butik.
– Det har någon gång skrivits om oss i tidningarna, men inte i Hufvudstadsbladet.
Orsaken till att HBL inte skrivit om Hytösen Puoti är i varje fall inte att det inte skulle ha funnits tid: skyltfönstren skvallrar om att Hytösen Puoti grundades redan 1926.
– De facto är den lite äldre än så, men jag vet inte exakt hur gammal. Min farmor grundade den några år tidigare i Kronohagen under namnet Kangas- ja lyhyttavaraliike Hytönen.
Till Helsingegatan flyttade farmor Eeti sin butik när huset blev klart, det vill säga 1926. Det sägs att Helsingegatan är Helsingfors, ja hela Finlands, farligaste gata. Tuula Hytönen räds ändå inte dess ökända rykte.
– Man har vant sig vid det. Jag tänker inte på det längre. Fyllon har det alltid funnits. Nu för tiden är det ändå inte bara gubbar utan också kvinnor och unga. Vissa kunder är försiktiga och rädda för att komma hit. Men inte blir man rånad här, de bråkar bara sinsemellan.
Klädmecka
I Hytösen Puoti finns allt en dam kan önska i klädväg: blusar, klänningar, sjalar, huvudbonader, kavajer, solbrillor. Kläder för män finns det inte just av.
Den lilla affären är full av olika klädesplagg från golv till tak och vägg till vägg, trots att Hytönen för 20 år sedan expanderade från den lilla grannlokalen till nuvarande aningen större lokal. En del är inhemskt, mycket från Sverige, Danmark, Frankrike och Italien.
– Vi ligger lite avsides och jag får ofta höra att ”tänk, att här finns ett så bra utbud” och ”hur man inte känt till butiken”. Det är verkligen belönande att få positiv respons, säger Hytönen som några dagar tidigare kommit hem från Paris där hon inhandlat nya, färggranna kläder.
En äldre dam kommer in och vill titta på klänningar, hon ska på begravning. Hytönen erbjuder genast sin hjälp och ger smakråd. När damen fått vad hon ska ha öppnar Hytönen ytterdörren för henne. Bra kundbetjäning är a och o.
– Kunder vill ha råd med vad som passar dem. Ofta säger de att de aldrig trott att ett visst plagg skulle sitta så bra som det gör. Rätt plagg kan göra en människa smalare eller längre, man kan åstadkomma stora förändringar med rätt sorts klädsel.
Lite senare stiger en medelålders dam in i butiken. Hon prövar olika blusar och får, förstås, smakråd av Hytönen. Till slut består inköpet av en jacka, en klänning och en tunika.
– Ursprungligen hittade jag butiken tack vare en arbetskollegas rekommendation. Då hade jag flera gånger sett butiken från spårvagnen. Tills vidare är jag mycket nöjd med mina inköp, säger damen som absolut inte vill bli förevigad vare sig med namn eller på bild..
Familjeföretag i tre generationer
När Tuula Hytönen berättar historien bakom Hytösen Puoti tänker jag att ”det är just så här det borde vara”.
Farmor grundade butiken och när farmor blev äldre började också pappa jobba bakom disken. Tuula Hytönens mamma tog över butiken när farmor gick bort och i början av 1980-talet när mamman oväntat dog var det Tuulas tur att ta tag i tyglarna.
– Jag hade ingen erfarenhet av att ha butik och var helt borttappad. Det var svåra tider. Det är ett under att butiken överlevde, säger Tuula Hytönen som drivit Hytösen Puoti i över 30 år.
Hon har en dotter som hjälper till i butiken ibland och som hon hoppas ska ta över en vacker dag. Dessutom fick dottern nyligen ett eget flickebarn, så butikens framtid är åtminstone på det planet tryggad.
– Förr tänkte jag att min dotter aldrig i livet ska gå i mina fotspår, det är helt för jobbigt och osäkert att ha butiken. Men nu ser jag positivt på framtiden. Jag tror att det finns ett behov av sådana här butiker.
– Jag hoppas människor förstår att man måste handla i alla dessa små butiker, annars klarar sig bara de stora. Gatubilden skulle vara mycket tråkigare och utbudet sämre utan kvartersbutiker. Bakom skyltfönster ska det vara liv och rörelse, inte bara kontorslokaler. Men det är ju samma sak i hela stan.