"Praktisk ersättare till bil och buss"
När kollektivtrafiken blir ett spindelnät av byten eller när barnens hobbyer kräver skjuts i sicksack genom staden – då är samåkning ett billigt alternativ till bil eller taxi. Isabella Holm och Eva Purjo tar hjälp av vardagsänglarna på hjul.
Vid frukostbordet plockar Isabella Holm fram sin telefon och gör en bokning via nätet. Från Skatudden till Sockenbacka, avfärd om 30 minuter, tack!
På telefonen startar en nedräkning där hon kan följa med hur länge det dröjer innan taxibussen är i hemkvarteren. Eftersom den är något snabbare i dag går hon ut till sin hållplats fem minuter innan avfärd. Där väntar redan taxibussen, med Eva Purjo som enda övriga passagerare.
– Sno på, jag har bråttom, ber Purjo och snart uppstår en uppsluppen diskussion mellan samåkarna.
Ingen av dem har någonsin upplevt en fullsatt Kutsuplus-buss. För det mesta finns bara ett par andra passagerare i taxibussen och det är lätt att småprata.
– Eller så kan man jobba. Här finns ett snabbt trådlöst nät och eluttag där man kan ladda datorn. Bussen är mycket mer rofylld än kollektivtrafiken och det är skönt att få pusta ut i lugn och ro mellan dagens olika programpunkter, säger Isabella Holm.
Sedan hon upptäckte Kutsuplus har hon blivit stormförtjust i tjänsten och använder den så ofta plånboken tillåter – oftast när det handlar om längre resor som kräver många byten i kollektivtrafiken.
Vardagshjälp
Eva Purjo berättar att hon använder Kutsuplus-bussen varje vecka, ibland dagligen, trots att hon har en egen bil. För att spara tid och nerver låter hon Kutsuplus ta hand om barnens resor när de sicksackar mellan skola, hobbyer och hem enligt en pressad tidtabell som inte alls går ihop med vare sig hennes eller kollektivtrafikens.
– Jag beställer också Kutsuplus för barnen när de ska hem på fredagskvällar efter att ha träffat kompisar. Jag vill inte att de ska röra sig vid Järnvägstorget och leta efter bussar vid den tiden, säger hon.
I dag ska hon till en föreläsning i Böle. Den normala rutten med spårvagn nummer 7 är avstängd på grund av underhållsarbete.
Hundar och barnvagnar får plats
Isabella Holm och Eva Purjo enas om att det är bra att bussarna bara kör på vardagarna och slutar gå vid midnatt. Bussarna ska inte konkurrera om de bästa taxitiderna och betjäna krogkunder.
– Kutsuplus finns uttryckligen till för att underlätta vardagen. Jag träffar ofta mammor med barnvagnar här, och de brukar höja tjänsten till skyarna. Alla vet hur jobbigt det är att trängas med barnvagnar i kollektivtrafiken, säger Purjo.
– Jag har också rest med två hundar vilket är ganska svårt i den vanliga kollektivtrafiken, säger Holm.
Finns det verkligen ingenting negativt att säga?
Holm och Purjo ser på varandra och kommer fram till att man borde kunna inhibera sin resa om man av misstag gjort en felbokning. Och så borde man kunna ta med sig sin cykel. Flygplatstransport vore också bra. Men annars är de bara, bara nöjda.
Samåkning känns modernare och smartare än busslinjerna som går oberoende av om de har några passagerare eller inte. Förarna som är sociala och gladlynta får också många pluspoäng. Inte ens det ganska höga priset avskräcker när de jämför det med att åka bil och betala parkeringsavgifter.
– Jag är stolt över att Helsingfors testar modernare sätt att resa. Jag berättar om tjänsten för alla utlänningar jag känner för att imponera, säger Purjo och skrattar.
Efter en halvtimme har vi vinkat av Eva Purjo utanför studieplatsen i Böle och kommit fram till Sockenbacka. Via tjänstens så kallade "reseportmonnä" har vi på förhand betalat 17 euro för resan, 5,70 euro per person. När Isabella Holm åker samma rutt ensam brukar hon betala omkring nio euro.