Kutsuplus måste växa för att överleva
Nästangratis partytaxi för unga i innerstaden eller en framtidslösning på såväl trafikstockningar som utsläppsproblem? Kutsuplus är både och men poängen är det senare, om man får tro Kari Rissanen, chef för busstaxin. HRT är med försöket rent av en global föregångare.
Kari Rissanen, chef för Kutsuplus-gruppen vid Helsingforsregionens trafik, HRT, är egentligen inte anträffbar den här eftermiddagen. Dagen har, återigen, varit fylld med utländska besökare. Det är många som vill komma och bekanta sig med pionjärerna i norr, och det krävs en omväg runt telefonväxeln för att över huvud taget komma fram.
– Det kommer ofta folk på besök från olika håll i världen, nu senast Brasilien, Japan, Korea, ett tv-team från Kina ... Vi är först i världen med vår modell, men ett försök startar i Washington inom kort, säger han.
Underverket som intresserar de långväga gästerna är hybridtjänsten Kutsuplus, ett mellanting mellan buss och taxi som går att beställa dit det passar resenären bäst. Som en taxi ungefär, fast billigare och med sällskap.
Logiken är följande: Ju fler som använder Kutsuplus minibussar desto effektivare blir tjänsten. Då volymerna ökar och fler fordon sätts i trafik ökar tillgängligheten och antalet resor. Då sjunker kostnaderna. Ju fler som åker per gång desto högre biljettintäkter och desto mindre kostar tjänsten att producera.
Då Kutsuplus blir en smidig del av kollektivtrafiken minskar privatbilismen, utsläppen och trafikstockningarna. För att inte tala om alla outnyttjade möjligheter att effektivera nattrafiken, ersätta så gott som tomma bussar i periferin med minibussarna och synkronisera med färdtjänsten för till exempel personer med funktionshinder.
Samåkning är framtidens melodi, enligt Rissanen.
– Vi får säkert flera efterföljare. Värdet håller på att förflyttas från järnet till softan, det är i mjukvaran framtiden ligger och det har också biltillverkarna börjat inse. De biltillverkare som kan erbjuda lösningar som kombinerar resor ligger steget före. Att äga en bil är säkert en trend på nedåtgående.
Framtiden osäker
Dit är det ändå en bit. Tills vidare har Kutsuplus bara femton minibussar, kör bara på vardagar och bara inom Ring I. Men innan man kan åka med måste man registrera sig på nätet och skapa en virtuell reseportmonnä för att betala för resorna. Och HRT subventionerar tjänsten med ungefär tjugo euro per resa.
Ett ännu större aber är ändå om politikerna i medlemsstäderna inser det fina i kråksången och fortsätter subventionera tjänsten efter att försökstiden går ut vid årsskiftet.
Varför skulle kommunerna vilja fort- sätta subventionera innerstadsbornas krogresor med 20 euro per resa?
– Tjänsten bär sig först då vi uppnår tillräckliga volymer. Ju fler fordon och resenärer, desto mindre subventioner behövs det. Försöket har utfallit precis som beräknat och kunderna har varit jättenöjda, men nu diskuterar städerna trots det om det här är något att satsa på. Jag hoppas verkligen att vi får fortsätta, säger Rissanen.
- En resa med Kutsuplus kostar 3,50 euro + 45 cent per kilometer. Under dagtid mellan rusningstopparna är det billigare.
- Är man flera som åker får man mängdrabatt – 20 procent för två, 30 procent för tre osv.
- Varje resa subventioneras för tillfället med ungefär 20 euro, men då volymerna växer ökar lönsamheten.
- Med 100 bilar år 2018 skulle subventionen kunna vara nere i under 6 euro, förutsatt att passagerarmängderna ökar som beräknat.
- Tjänsten har för tillfället 15 minibussar som kan beställas på vardagar och rör sig inom Ring I.
- För att använda tjänsten måste man registrera sig på Kutsuplus.fi.
Efterfrågan exploderade
Han är frustrerad. HRT föreslog redan för ett år sedan att antalet fordon skulle utökas till 45. Nu föreslår man det igen för 2016. Och därefter successivt fler så att Kutsuplus 2018 skulle ha hundra fordon till sitt förfogande.
– I höstas exploderade efterfrågan, men vi kunde inte erbjuda ens närapå så många bussar som det hade behövts. Vi fick ganska mycket respons om att det var svårt att få skjuts och att folk därför inte gitte försöka igen. Då det inte finns tillräckligt med bussar går det inte att växa, och inte heller att utvidga området som är alldeles för begränsat.
Under en månad har Kutsuplus ungefär 2 000–3 000 individuella användare, varav en del åker regelbundet och andra mer sporadiskt. Antalet är kanske inte så stort, men enligt Rissanen är kunderna desto nöjdare.
– Vi får jättebra respons. Vårt betyg har stigit hela tiden, nu ligger vi på i snitt 4,7 poäng av 5. Det är helt exceptionellt!
Nu gäller det bara att övertyga medlemsstäderna i HRT. I budgeten för nästa år föreslås städerna punga ut med sammanlagt drygt 5 miljoner för Kutsuplus, en siffra som utgår från att antalet fordon successivt ökar till 45, medan biljettintäkterna beräknas vara 1,3 miljoner.
Men redan om tre år beräknas biljettintäkterna stå för över hälften av kostnaderna, om tjänsten får växa som planerat.