Hotell- och restaurangbranschen stöder Guggenheim med 2,8 miljoner
Planerna på ett Guggenheimmuseum i Helsingfors ses som ett svar på det som beskrivs som branschens nödsituation
– Vi har inte råd att inte ta vara på chansen att få detta internationellt kända varumärke till Helsingfors, säger Ari Tolppanen, styrelseordförande för Kämp Group och styrelsemedlem i Capman.
Det håller resten av ledarna för de företag som tillsammans stöder Guggenheim Helsingfors -projektet med en summa på 2,8 miljoner euro med om. Dessa är bland andra SOK, Scandic Hotels Ab, Royal Ravintolat Ab och hela Turism- och Restaurangförbundet MaRa rf.
Summan ska enligt företagen inte ses som en donation, utan som en strategisk investering för Helsingfors och hela Finlands tillväxt.
Enligt aktörerna ligger Helsingfors långt efter de andra nordiska huvudstäderna i turismfrågor. Helsingfors har till exempel inte upplevt någon ökning av mängden övernattningar bland utländska turisters sedan 2007.
Aki Käyhkö, vd för Scandic Hotels och medlem i styrelsen för stödstiftelsen Guggenheim Helsingfors, tillägger att Helsingfors ligger efter i fråga om de investeringar som görs för att främja turismen. Han anser att en motsvarande insats inte har gjorts sedan Borgbacken öppnade 1950.
Han anser att en motsvarande insats inte har gjorts sedan Borgbacken öppnade år 1950.
– Vi är nära en nödsituation.
Det vinnande bidraget i Guggenheim arkitekturtävlingens offentliggörs den 23 juni. Vid det laget hoppas Ari Lahti, styrelseordförande för Guggenheim Helsingfors stödstiftelse, att hälften av den privata finansieringen för projektet har samlats in.
Allt som allt beräknas projektet kosta 156 miljoner euro, varav 18 procent kommer från privata investeringar.
Staten och Helsingfors stad väntas dela på finansieringen av den resterande delen. Lahti bedömer att det inom ett år står klart om museibygget blir av.