"Myndigheter bromsar digitala lösningar"
Myndigheterna är likgiltiga för våra lösningar, trots att de sparar samhället stora summor pengar. Det anser privata företag som utvecklar digitala tjänster. Myndigheterna hänvisar till kravet på opartiskhet.
Digitaliseringens saliggörande effekter lyfts ofta fram i jakten på sparåtgärder och ökad produktivitet. Det gällde särskilt inför riksdagsvalet, och det gäller nu i regeringsförhandlingarna.
– Alla talar lyriskt om digitaliseringen, men ingen funderar på hur den ska genomföras i praktiken.
Det säger Harri Koponen. Han är ordförande i Kapak (Kansallisten palvelujen kehittäjät), en sammanslutning av företag som utvecklar digitala lösningar för medborgarnas kontakt med myndigheter. Till Kapak hör sju företag, bland andra Koponens eget Onnistuu.fi som utvecklar digitala namnteckningar, Palkkaus.fi som hjälper hushåll sköta byråkratin vid anställning av till exempel hantverkare och städhjälp, samt Lupapiste.fi som gör det lättare att söka bygglov.
- Föreningen Kapak (Kansallisten palvelujen kehittäjät) grundades i mars.
- Syftet är att främja en sund digitalisering i Finland, särskilt när det gäller samarbete mellan den privata och offentliga sektorn kring utveckling av digitala tjänster för medborgarna.
- Medlemsföretag är Suomen Onlineallekirjoitus (onnistuu.fi), Suomen Palkanlaskenta (palkkaus.fi), Suomen Tilaajavastuu (tilaajavastuu.fi), Solita (lupapiste.fi), Sito, Dimenteq och Surveypal.
Koponen och hans kolleger i Kapak är besvikna över att myndigheterna i princip är välvilliga till de privata företagens lösningar, men i praktiken passiva när det gäller att främja användningen av dem, trots att tjänsterna kan spara samhället stora summor pengar. Till exempel berättar myndigheterna inte om tjänsterna på sina webbplatser.
Koponen tror att den offentliga sektorn har svårt att smälta att de privata företagen tjänar pengar på att medborgarna använder de digitala tjänsterna. Palkkaus.fi tar till exempel mellan 4 och 10 euro av arbetsgivarna när de använder tjänsten för att räkna ut och betala skatt och andra sociala avgifter. Onnistuu.fi tar 1 euro per digital namnunderskrift av den som begär underskriften, men inget av den som skriver under.
– Offentliga tjänster är inte heller gratis, tvärtom kostar det säkert skattebetalarna mer att upprätthålla motsvarande service på traditionellt sätt, säger Koponen.
Opartiskhet
Enligt Kimmo Mäkinen, utvecklingsdirektör på Finansministeriet, är det kravet på opartiskhet som är orsaken till att myndigheterna inte aktivt berättar om privata digitala tjänster.
– Om det finns konkurrens i branschen kan vi inte gynna en tjänsteleverantör före en annan, säger Mäkinen, men tillägger att detta gäller dagens situation – fenomenet är nytt och vad som händer i framtiden återstår att se.
Finns det inget sätt för myndigheterna att ändå uppmuntra användningen av de här tjänsterna om de bevisligen ger samhället ekonomisk nytta?
– Det finns säkert orsak att fundera på den saken, säger Mäkinen.
I princip är han dock positiv till att också privata företag erbjuder digitala tjänster för samhället.
– Det är vettigt att dra nytta av det it-kunnande som finns i den privata sektorn. Att den offentliga sektorn själv försöker göra allt är inte ändamålsenligt.
Också på Skatteförvaltningen hänvisar kommunikationsdirektör Mikko Mattinen till kravet på opartiskhet. Att ge ett företag synlighet kan leda till en snöbollseffekt, menar han.
– Vår spontana reaktion var att det är en bra idé att lyfta fram Palkkaus.fi på vår webbplats. När vi funderade vidare kom vi fram till att Palkkaus.fi knappast är den enda tjänsten som kan behöva få synlighet på våra sidor. Det kan uppstå besvärliga avvägningsfrågor att bedöma vilka tjänster vi ska lyfta fram. Vi har inget emot Palkkaus.fi, men det är inte vår uppgift att ge privata företag synlighet. Därför säger vi tack, men nej tack.
"Inte svartsjuka"
Enligt Mattinen beror det svala intresset inte på att Skatteförvaltningen själv upprätthåller en liknande tjänst, Palkka.fi.
– Nej, vi är inte svartsjuka. Dessutom är Palkka.fi inte ens vår egen tjänst, men det är bara vi som använder den.
Robbie Lindberg på Palkkaus.fi tycker att myndigheterna borde se proportionerna – vad de har att vinna på tjänsterna.
– Alla är medvetna om att det runtom i Finland görs svartjobb för tiotals miljoner euro bara i sommar. Med privata pengar har vi byggt en tjänst som underlättar den tunga byråkratin när hushållen ska anställa, vilket kan dra in hundratals miljoner i skatteintäkter. Det borde ligga i statens intresse att de här tjänsterna används, säger Lindberg.
Enligt Kapaks Harri Koponen bottnar frågan i stor utsträckning i synen på samhällets roll.
– Det är klart att staten måste hålla i vissa uppgifter, som ordningsmakten, men när det gäller informationsteknologi finns mycket stark kompetens inom den privata sektorn, så varför inte ta vara på den, säger Koponen, som också ser stora exportmöjligheter i de digitala koncepten.
Privat kunnande. Harri Koponen säger att det givetvis finns funktioner som samhället bör hålla i, men när det gäller digitala tjänster borde man ta vara på det starka kunnande som finns inom privata sektorn.