Städdagen lanserade ny nättjänst
Det var en något trög början för Städdagens nya, gruppfinansierade nättjänst, men nu ska allt fungera inför Städdagen på lördag.
Loppmarknadsevenemanget Städdagen har lanserat en ny, gruppfinansierad nättjänst. En ofullständig version av sajten lanserades i lördags och fel som hittats har korrigerats. Därför var det många som ännu i tisdags inte kom in på sajten.
– Kodarna införde ändringar och då kom man inte in på webbplatsen, förklarar Tanja Jänicke, producent för evenemanget.
Nu ska allt ändå fungera som det ska inför städdagen, som arrangeras på lördag. På onsdagen var det kring 400 anmälda. För ett år sedan var det kring 10 000 anmälda och uppskattningsvis 200 000 deltagare.
– Webbplatsen försenades tyvärr en del och det kan så klart påverka hur många som anmäler sig. Men de flesta anmäler sig ändå under samma vecka, säger Jänicke.
– Oavsett hur många som deltar har städdagen blivit ett etablerat koncept och vi har lyckats väcka intresse för återvinning och diskussion om konsumtion. Det är det viktigaste, säger hon.
Sajten ska utvecklas ytterligare under sommaren, bland annat en engelskspråkig version planeras. Övriga språk, bland annat svenska, kan tillkomma, men det beror på om man hittar översättningshjälp. Tanken är att man också i andra länder kan använda en och samma sajt.
Nytt koncept
Nytt för årets evenemang är att man i huvudstadsregionen arrangerat fem olika återvinningspunkter dit man kan föra sådant man inte fått sålt, eller annat man vill bli av med.
Återvinningspunkterna finns i Rödbergen, Tölö, Berghäll, Gumtäkt och Myrbacka. De tar emot allt utom metallskräp och farligt avfall.
Initiativtagara Yhteismaa startade i vintras en kampanj där de sökte gruppfinansiering för en ny webbsajt eftersom den gamla inte klarade av den nättrafik det ökade intresset medförde. De lyckades överträffa minimimålet, 9 500 euro, med 2 170 euro.
Förutom den webbplatsen där man kan anmäla sig till städdagen, ska Yhteismaa lansera en helt ny sajt i början av hösten. För den är tanken att man när som helst kan anmäla att man arrangerar en loppmarknad, till exempel i skolan, daghemmet eller på sin egen gård.
– Där kan människor sedan gå in och kolla ifall det arrangeras loppmarknader i sin egen närhet. Tanken är att det ska bli ett slags eat.fi för loppmarknader, säger Jänicke.
Städdagen arrangeras på ett hundratal orter runtom i Finland två gånger om året: lördagen före skolavslutningen och sista lördagen i augusti. Evenemanget arrangerades för första gången år 2012.