I Grankulla finns en dator för varje elev
Målsättningen i Grankulla är att vara föregångare – varje elev ska ha tillgång till datorer och modern informationsteknologi. Beslutet fattades för två år sedan och i dag har staden nått målet. Inte så att alla barn har egen dator, men tekniken finns i skolorna och används flitigt.
Eleverna i språkbadsklassen 1 B i Mäntymäen koulu i Grankulla ska ge ut varsin bok. De har åkt runt i staden och fotograferat hus med klassens pekplatta och skickat in bilderna via e-post till en elektronisk karta över Grankulla. Nu hjälper stadens lärmiljöutvecklare Jarkko Mylläri barnen att hitta sina egna foton på kartan. Ettorna får en i taget gå fram till tavlan och peka ut sitt eget hem.
-
Bildningssektorn ska vara föregångare i användning av informationsteknik.
Hela staden utgör Grankullabornas upplevelsemiljö och elevernas inlärningsmiljö. - Datasystemen bör vara en naturlig del av de offentliga miljöerna.
- Den pågående läroplansreformen förutsätter att varje elev garanteras en möjlighet att utnyttja informationsteknik i sin inlärning.
- De trådlösa nätverken utvecklas i skolorna för att möta det ökade behovet. Personliga arbetsredskap garanteras alla gymnasiestuderande senast 2016 då studentskrivningarna blir elektroniska.
- Undervisningspersonalen ska klara av att pedagogiskt tillämpa tekniken i skolor och daghem. Staden garanterar dem IT-stöd och -fortbildning.
– Eleverna fungerar som piloter för vårt kulturhistoriska arkiv Grani online. Om förstaklassare kan ta bilder med en mobil apparat och skicka in dem till kartan så kan alla Grankullabor göra det, säger Mylläri.
Han fungerar som IT-pedagogiskt stöd i skolan och handleder lärarna i informations- och kommunikationsteknik, en kunskap som blir en allt viktigare bit i elevernas läromiljö. Många av skolornas tjänster ligger i nätbaserade moln, som lärare och elever kan logga in på, både i skolan och hemma. För bildningsdirektör Heidi Backman är det viktigt att staden går i täten för utvecklingen.
– Grankulla har valt att inte satsa extra pengar på datorer. Det är en utgiftspost som kan sluka hur mycket pengar som helst. Tekniken måste bli en naturlig del av undervisningen. Alla elever får inte en egen pekplatta i grundskolan, men i stadens skolor finns redan nu flera fasta eller bärbara datorer än vad vi har elever, säger Backman.
Rektorn väljer linje
I stället för centralstyrda beslut från stadens bildningssektor har varje rektor fått sätta sin egen prägel på sin skolas IT-miljö. Därför ser de praktiska lösningarna lite olika ut i stadens sex skolor.
– Målet är att varje elev får framtidens kompetens i skolan och vi jobbar redan långt enligt den nya läroplanen. Vi har aktiva, producerande elever som skapar sin egen kunskap.
Aktiviteten i ettornas klassrum är ett bra bevis på det här. Klasslärare Virva Wahlstedt hjälper barnen att komma i gång med att producera innehåll till varsin elektronisk bok. För ettor som just lärt sig skriva går det betydligt snabbare på dator än traditionellt med penna och papper.
– Varje elev gör en egen e-bok, den ska handla om dem själva och deras hem. Boken kommer att ligga i en molntjänst, så att också föräldrar kan logga in och läsa den hemma, förklarar Wahlstedt.
I Grankulla kommer man inte att dela ut en personlig apparat till elever i grundskolan, det räcker om utrustningen finns till hands i skolhuset. I de två gymnasierna erbjuds de studerande att förmånligt hyra en personlig bärbar dator, som efter avlagd studentexamen blir deras egen.
– Pekplattor är snabba och lätta att ta med ut i omgivningen, medan fasta datorer är bättre om man ska producera längre texter. Jag tror att eleverna behöver både och i skolan, säger Heidi Backman.
Granhultsskolan skriver tidning
Ett par kvarter från Mäntymäen koulu ligger stadens svenska skola, Granhultsskolan. Här har eleverna i 5A en lektion i modersmål integrerat med religion och IT-kunskap. De skriver tidningsartiklar om mänskliga rättigheter och gör fiktiva intervjuer med storheter som Nelson Mandela, Martin Luther King och Aung San Suu Kyi.
Klasslärare Ronja Nyman har förberett lektionen genom att kopiera upp QR-koder som eleverna får läsa in med pekplattor. På det sättet vet hon att eleverna blir länkade till tillförlitliga källor på nätet.
– Eleverna kan mycket mera än vi tror. När vi börjar med något nytt, som QR-koderna i dag, uppstår det lite yrsel innan jag hinner handleda alla. Men alltid finns det någon elev som redan kan tekniken och de är jätteduktiga på att hjälpa varandra, säger Nyman.
Artiklarna är en del av ett större grupparbete. Det kommer att avslutas med att alla får läsa varandras tidningar och ge feedback.
– Förutom att eleverna lär sig av varandras texter får de också öva sig på att ge konstruktiv kritik. Vi använder alltid datorer som ett verktyg för att lära oss mera om något nytt, det är inget självändamål att få in tekniken i varje lektion, säger Nyman.
Skolan har klassuppsättningar av fasta datorer och pekplattor och de är ständigt i användning. Men eleverna har inte personliga apparater.
– Barnen behöver få lära sig tekniken i skolan, IT är deras framtid.
Grankullas IT-strategi omfattar inte bara skolor och gymnasier utan också biblioteket, idrotts- och ungdomsverksamheten samt daghemmen.
Pekplattor snart i dagvården
– Inom dagvården har vi inte kommit så längt ännu. Personalen testar just nu sina pekplattor. De måste först få lära sig att använda dem, för att i sin tur kunna handleda daghemsbarnen, säger Heidi Backman.
Informationsteknik och datorer får ändå inte dominera i undervisningen, de ska användas som ett verktyg bland många andra.
– Barnen ska definitivt inte sitta framför skärmar hela dagen. Vi strävar efter att använda mångsidigt undervisningsmaterial, där hela staden ska fungera som en lärmiljö. Det är lika viktigt att eleverna vistas ute i naturen och lär sig pyssla med sina händer.