"Läsningen är grunden för allt annat"
Den här veckan läser eleverna vid Mattliden extra många böcker – helst tunga romaner med läderpärmar. Det är läsvecka och på fredag väger varje klass de lästa böckerna. Den klass vars bokhög väger tyngs vinner.
Elever ligger på pilatesmattor eller på säckstolar, står och balanserar på något som mest liknar en saturnus eller sitter helt traditionellt på stolar runt större arbetsbord. Det är tyst och lugnt, alla läser i varsin bok. Klass 5C i Mattidens skola har geografi, men just den här veckan får man läsa böcker under de mest varierande lektioner. Dagen innan fick de läsa hela matematiklektionen.
– I år väger vi de lästa böckerna under läsveckan, tidigare år har vi räknat sidor eller titlar. Vi försöker variera konceptet, allt för att motivera eleverna att läsa så mycket som möjligt, säger Carita Nyberg, ansvarig för undervisningen i årskurs 1–6.
Eleverna läser moderna barnklassiker som Sune, Bert och "Dagbok för alla mina fans". Många är överens om att böckerna måste vara roliga eller spännande.
– Den här är ganska spännande och bra. Jag brukar inte orka läsa tråkiga böcker, säger Fia Björkbom, som läser Dagboken av Laura Trenter.
Hon tycker att satsningen på en läsvecka är bra, för åtminstone hon läser mera under den här veckan än normalt. Björkbom får medhåll av Tatu Grönberg och Robin Winqvist, de läser inte annars så mycket på fritiden.
– Jag läser om Hotell Gyllene Knorren, den såg rolig ut och det har den varit, säger Grönberg.
Hanna Indrenius-Zalewski läser Sune – Värsta killen! och är väldigt nöjd med sitt bokval.
– Jag gillar att läsa böcker som man får skratta åt, det får man göra åt Sune. Det är roligt att läsa böcker för man lär sig alltid något nytt, säger hon.
Läsveckan kulminerar på fredag, då alla klasser väger de lästa böckerna och inför kilogrammen på ett stor stapeldiagram som har hängts upp innanför huvudingången.
– De ivrigaste klasserna, några ettor, har redan vägt böcker så deras staplar har rört på sig, säger Nyberg.
Eleverna får fritt välja vilka böcker de läser, det viktiga är inte vad de läser utan att de läser.
– Det är jätteviktigt att läsa. All annan inlärning bygger på att man kan läsa. Men vi vill också bjuda eleverna på läsupplevelser, säger Nyberg.
– Vi uppmuntrar dem att läsa åldersmässigt lämpliga böcker. Läsningen är så viktig, både för att eleverna ska få läsflyt och förbättra läsförståelsen, säger Monica Ericsson, klasslärare för 4B.
I hennes klass har de flesta elever redan läst ut varsin bok, så det är dags att väga. Nikolas Syveröd, Erza Mlinaku, Max Raivio och Artur Alsi staplar turvis böcker på den elektroniska vågen medan Robert Tana skriver upp slutsumman på klassens boklista – det blir 2,2 kilo i det här skedet.