Båtfolket mötte lokalpolitikerna i Esbo
Närmare 300 Esbobor samlades i kväll utanför Fullmäktigegården för att kämpa för båtlivet i staden. De motsätter sig att vinterförvaringen flyttas till Käringmossen.
Dragspelsmusik, flytvästar, rykande kaffekoppar och glada miner var de dominerade inslagen i folksamlingen utanför Fullmäktigegården i Esbo centrum i kväll. Båtfolket i staden hade samlats för att protestera mot tjänstemännens förslag att flytta vinterförvaringen från småbåtshamnarna i Finno och Stensvik till Käringmossen.
– Det här är en positiv massdemonstration, vi har inte kommit hit för att härja. Vi är bekymrade över hur staden bemöter oss som har båtliv som hobby. Det brister i stadens informationspolitik, vi får ofta läsa om ärenden som berör våra hamnar först i dagspressen, säger kommodor Ari Mäkinen från Keilalahden venekerho, som har sin hemmahamn i Finno.
Förutom bristande kommunikation bekymrar också Esbo stads sätt att förvalta sina landområden honom.
– Man säger att tomtmarken i Finnohamnen upptas av underprissatt verksamhet. Men hur är det med simhallar och cykelvägar då - de bringar väl inte heller in stora summor i stadens kassa? Varför måste staden göra vinst på båtägare, frågar sig Mäkinen.
Lokalpolitiker på väg till kvällens fullmäktigemöte dröjer kvar en stund ute i den kalla vinden på trappan för att lyssna på båtfolkets synpunkter. Jaana Jalonen och Laura Kiijärvi från Samlingspartiet sår på båtägarnas sida.
– Det är ingen fungerande lösning att köra båtarna till Käringmossen, vi måste finna en kompromisslösning. Om man byggde bostadshusen tätare i metrostationens närhet kanske det inte alls behöver byggas några hus längs stranden, förslog Kiijärvi.
Ari Mäkinen befarar att kostnaderna för att transportera och förvara en båt i Käringmossen blir så dyra att många båtägare i Esbo tvingas sälja sin båt om alternativet förverkligas. Om vinterförvaringen flyttas bort från stadens hamnar och privatiseras skjuter priserna i höjden. Båtägare är ingen homogen grupp, utan där finns ägare till alla slags båtar, från små motorbåtar till stora segelbåtar.
– Redan förslaget i sig, att flytta åtminstone 800 båtar tjugo kilometer upp på torra land, låter något dumt. För att båtlivet ska kunna vara en realistiskt fritidssysselsättning för alla Esbobor måste båtarna förvaras nära stranden, säger Mäkinen.
Båtfolket får snabbt stöd av ytterligare lokalpolitiker i snålblåsten på trappan.
– KD rekommenderar att båtarna förvaras där var det finns vatten, säger Antero Laukkanen kort och koncist.
SFP:s Fred Granberg, som redan tidigare har gjort en fullmäktigemotion om vinterförvaringen, har funderat vidare på saken:
– Vi måste nu minimera skadan efter metrobeslutet. Man kan inte köra bort båtarna från stranden. Staden måste utreda vilka alternativ det finns till vinterförvaringen i Finno. Klobben utanför Sökö udd är ett förslag som ha kastats fram, det måste utredas, jag vet inte ens om vattendjupet är tillräckligt där, säger Granberg.
Diskussionen om fritidsbåtarnas vinterförvaring fortsätter åtminstone på Facebook, där gruppen Säilytä veneilevä Espoo (ung. Bevara båtlivet i Esbo) har fått över 700 medlemmar under de senaste veckorna.