HAM ska konstmuseet heta
HAM vann över HETA efter en livlig diskussion i direktionen för Helsingfors stads konstmuseum på tisdagskvällen.
I samband med att museet utvidgar och koncentrerar sin verksamhet till Tennispalatset förnyas också PR-strategier och visuellt uttryck. Inte ens namnet blir vid det gamla.
– Vi bollade med flera olika namnförslag, och de som fick mest stöd var HETA och HAM. Vi pratade säkert en timme bara om namnet, säger direktionens ordförande Thomas Wallgren (SDP).
Det krävdes hela två omröstningar innan direktionen kom till skott – först om att alls fatta beslutet på tisdagens möte och inte fortsätta diskussionen nästa gång, sedan om själva namnet. HETA hade stått för Helsingin taidemuseo (Helsingfors konstmuseum), och det var flera direktionsmedlemmar som höll på det inhemska alternativet. HAM, från Helsinki Art Museum, vann ändå efter omröstning med minsta möjliga marginal.
Varför HAM?
– Jag har inga särskilt goda skäl. Jag är ingen marknadsföringsmänniska, men jag litar på beredningen som kom med förslaget. Mitt sakargument är att det är bra att vi visar att vi har en internationell profil och internationella ambitioner, säger Wallgren.
Förkortningen HAM kan sedan kombineras med de olika språkversionerna enligt behov, alltså Helsingfors konstmuseum, Helsingin taidemuseo, Helsinki Art Museum. Namnet ska ännu godkännas i stadsstyrelsen.
Det nya visuella uttrycket offentliggörs senare. Den nuvarande loggan och uttrycket togs i bruk 1999, och är enligt beredningen "föråldrad och tjänar inte längre en helhetsmässig museiupplevelse, servicedesign eller webbkommunikation på bästa sätt".