Apotti ska skapa genemsam plattform
Det nya it-systemet för hälso- och sjukvården och socialvården, Apotti, går framåt som tåget. Men många är kritiska: det är inte så här man bygger ändamålsenliga it-system. Under april ska den sista etappen i anbudsförfarandet klubbas igenom i städerna och HNS.
Om två år är det meningen att hälso- och sjukvården och socialvården i huvudstadsregionen ska få sitt splitternya it-system, som ska ersätta en stor del av de gamla parallella systemen och lösa problemen i ett svep. Just nu tillämpar vården många olika system där patientdata och andra uppgifter som rör vården samlas, något som skapar frustrationer på flera håll i vårdkedjan – för den som vårdar då all information inte finns att hämta enkelt, för patienten då den som vårdar inte är uppdaterad om henoms situation.
För tillfället finns mellan femtio och hundra mindre system som är svåra att administrera och upprätthålla utan en gemensam plattform, förklarar projektchefen Hannu Välimäki på Apotti-projektet. Anbudstävlingen är nu på slutrakan, och de två potentiella leverantörer som fortfarande hänger med ska lämna in sina slutliga anbud i början av juni, om allt går enligt tidtabell. Inom april ska medlemsstäderna och HNS godkänna den 2 000 sidor långa slutliga anbudsförfrågan.
Men det är många som är kritiska. Att ha ett och samma jättesystem för alla funktioner är inte ändamålsenligt, och att låsa sig vid en enda leverantör innebär en stor risk, säger Magnus Silén (intervjuad i den här artikeln), vd för Ework Nordic och med erfarenhet från såväl it-världen som från patientsängen. Kritikerkören håller med.
Esbo stad har dragit sig ur samarbetet med hänvisning till stora ekonomiska och verksamhetsmässiga risker, och har valt att utveckla patientdatasystemen steg för steg i mindre helheter. Också Kervo har dragit sig ur. Kvar är Helsingfors, Vanda, Grankulla, Kyrkslätt och HNS.
Att all information finns i samma system betyder inte nödvändigtvis att den är lättillgänglig. Många av kritikerna skulle hellre se att olika leverantörer fick utveckla olika funktioner efter hand, som sedan kunde anslutas till systemet genom ett öppet gränssnitt. Dessutom innebär det en ekonomisk risk att vara bunden till en leverantör då systemet behöver utvecklas och uppdateras.
Hannu Välimäki på Apotti är medveten om kritiken. Han framhåller ändå vikten av att ha en enda plattform som fungerar på ett logiskt sätt. Sedan är det en annan sak att det fortfarande kommer att finnas de funktioner som hamnar utanför.
– För att inte hamna i en så kallad leverantörslåsning har vi lagt särskild vikt vid att systemet ska vara anpassningsbart och ha ett öppet gränssnitt. Det ska vara möjligt att till exempel bygga egna vyer och kedjor utan att blanda in leverantören. Skärmen kan till exempel ha olika byggstenar beroende på användarens behov.
Ett öppet gränssnitt gör det möjligt att skapa nya moduler som kan anslutas till systemet. På det sättet är dörren öppen också för andra leverantörer i framtiden.
– Men visst förbinder vi oss med ett långt avtal till den som levererar plattformen.
Det behöver inte vara en dålig sak, säger Välimäki. Epic Systems och CGI Suomi med högkvarter på andra sidan Atlanten opererar med stora volymer och många användarorganisationer. Det kan Apotti också dra nytta av genom de nya och uppdaterade versioner som ständigt är under utveckling.
– Allt uppfinns inte nödvändigtvis här.