30 000 besökte matfestivalen
30 000 personer besökte veckoslutets gatumatsfestival vid Senatstorget. Besökarna kunde ha blivit ännu fler men minusgraderna stoppade flanörerna.
"Vi är tillbaka om 45 minuter, glasyren på våra cupcakes frös till is!"
Skylten vid Brooklyn Cafés försäljningsstånd säger mycket om motvinden på helgens gatumatsfestival i Torgkvarteren. Solen sken men en isande kall vind fick besökarna att skynda på stegen. Där festivalen i fjol besöktes av 20 000 personer på en dag, blev saldot för två dagar i år 30 000. Enligt stadens matkulturstrateg Timo Santala var antalet ändå precis vad man räknat med.
– I fjol blev köerna alldeles för långa och en del matvagnar sålde slut sina lager. I år var det bättre balans och företagarna hade förberett sig på ett stort antal kunder. En del av matvagnarna sålde hela 2 500 portioner på två dagar vilket är osannolikt mycket!
Sammanlagt såldes 50 00 matportioner under Streat Helsinki som inbegrep både en "grillkioskernas natt", en satsning på förorterna, olika evenemang och helgen festival vid Torgkvarteren.
HBL var naturligtvis på plats och testade på en del av de förhandsfavoriter som utsågs här i fredags. Ciderbiffen som marinerats i 65 timmar var utan tvekan den godaste gatumat vi någonsin smakat, och omdömet fick medhåll av andra som köat i tiotals minuter för att få smaka på superbiffen. Tjurtestiklarna, däremot, var ingen höjdare. Både konsistensen och smaken påminde lite om fiskbullar, även om bedömningen säkert färgades av vetskapen om huvudingrediensen.
Nytt samarbete
Enligt Timo Santala födde festivalen också flera bra framtidsplaner. Diskussionerna och verkstäderna resulterade bland annat i att matvagnsförtagarna nu ska grunda en egen organisation.
– Men den blir det lättare för företagarna att samarbeta och ordna gemensamma satsningar. Vi hade också många bra diskussioner om hur man kan få in mera matkultur i vanliga festivaler. Slush och Flow är exempel på evenemang där matutbudet är varierande och bra men vi vill se ännu mer i den stilen, säger han.
Under evenemanget diskuterade han också med flera unga företagare som vill starta små cykelbutiker.
– De kanske inte hinner ännu till denna sommar, men redan nästa sommar tror jag att mat- och dryckcyklarna kommer att vara en vanlig syn i stadsbilden, säger han.