Det nya tåget är snart på spåret
Helsingforsborna älskar sin metrobana, enligt trafikenkäter. Om några månader finns ett nytt tåg att förundras över.
Det första av sammanlagt 20 nya metrovagnar monteras ihop på depån vid Metrogränden i Kasåkern.
Om allt går som planerat kör den ut bland de äldre tågen i juni.
– Jag hoppas att det blir så, säger metrochefen Tapio Hölttä.
Metrobanan moderniseras och förlängs till Esbo. Affären har många förgreningar och det är mycket som misslyckats. Därför är det bäst att inte lova mycket.
Spanjoren liknar de äldsta M100- och lite nyare M200-tågen. Metrotågen i Helsingfors är ursprungligen designade av Antti Nurmesniemi och Börje Rajalin och enligt allmän uppfattning en del av huvudstadens identitet.
– Varför ändra på ett fungerande och snyggt koncept, säger Tapio Hölttä.
De nya metrotågen kostar drygt sju miljoner euro per styck. Tåget är knappt 90 meter lång, det har plats för 576 passagerare och ett avancerat system för brandsläckning. I taket på kabinen sitter vattenspridare. Det är räddningsverket som krävt anordningen.
– Vattnet finns i behållare som monterats i taket. Förhoppningsvis behöver vi aldrig använda systemet, säger metrochef Tapio Hölttä.
Det första tåget är ett testexemplar. Tid finns för att åtgärda eventuella fel som uppdagas.
Nästa tåg skeppas till hamnen i Nordsjö i maj. Och så där håller det på fram till västmetrons start i augusti 2016.
Klimatanläggningen är en kul detalj.
– Vi har en kort sommar och tågen susar ju mest i tunnlarna men nog kan det vara varmt ibland. Kanske passagerarna uppskattar luftkonditioneringen, säger Ville Lehmuskoski, VD för Helsingfors stads trafikverk HST.
Det nya tåget har två års garanti.
– Håller det ihop i ett år så håller det i 30 år, säger Tapio Hölttä.
På verkstadsgolvet är montörerna lättade över att automatiseringen av de äldre metrovagnarna avbröts. Projektet var hopplöst försenat och galet dyrt ur HST:s – och invånarnas – synvinkel. De spanska tågen styrs av förare tills det någon gång i framtiden blir aktuellt med automatisering igen.
– Då plockar vi bort en mellanvägg, gömmer reglagen och monterar en bänk här framme, säger Tapio Hölttä och visar runt i förarhytten.
Siemens, som misslyckades med ombyggnaden av de gamla tågen, är en av två möjliga leverantörer när trafikverkets direktion nästa vecka fattar beslut om metrobanans automatiska hastighetskontroller. Utsikterna bekymrar en del förtroendevalda i HST:s direktion som anser att Siemens förverkat allt förtroendekapital.