Unikt servicetorg tar form på Mattby metrostation
Det ska vara lätt att uträtta olika ärenden. Så resonerar Esbo och placerar laboratorium, rådgivning, bibliotek, FPA-kontor, hälsostation och missbrukarvård på ett och samma servicetorg, rakt ovanför Mattby metrostation.
Det är tänkt att Mattby servicetorg ska öppna om ett drygt år, sommaren 2016. Det ska finnas i den utvidgade delen av köpcentret Iso Omena, i översta våningen ovanför metrostationen och den nya pendelparkeringen.
Servicemodellen är unik i Finland och engagerar till och med stadens högsta ledning.
– Vi vill att tjänsterna ska vara nära kunden och det ska vara lätt att uträtta ärenden. Det sparar tid och besvär att sköta flera ärenden på samma plats. Till servicetorget kommer man både med kollektivtrafik och med egen bil. Öppettiderna blir längre än de brukar vara på stadens serviceställen, säger stadsdirektör Jukka Mäkelä.
Nytt koncept för hälsovård
Lokalerna mäter 6 000 kvadratmeter, det är ungefär lika mycket som en fotbollsplan.
Äppelbiblioteket kommer att ta upp hälften av servicetorgets yta när det flyttar in i de nya lokalerna. Biblioteket kommer att få en estrad, en musikstudio och en större verkstad.
Till en början flyttar Mattbys hälsostation tillfälligt till servicetorget medan hälsostationens lokaler byggs om.
De små rådgivningsbyråerna för mödra- och barnavård i Mattby och Olars går samman och flyttar till servicetorget. Utöver dem ska staden inte skära i närservicen.
Direktör Anne Kanerva vid stadsinformationen har ansvarat för planeringen av att bygga en helhet av de olika servicesektorerna.
– Esbo vill vara den innovativa staden som vågar pröva på nya lösningar. Det här är ett exempel på nytänkande. Vi ska behandla alla besökare som kunder vid servicetorget och inte göra skillnad på mentalvårdspatienter eller biblioteksbesökare, säger Kanerva.
Vill motverka segregering
Att placera missbrukarvård och barnrådgivning intill varandra är ett nytt och modigt drag. Genom att erbjuda alla stadsbor service på samma adress vill man motverka segregering. Mäkelä vill vänta tills verksamheten kommer igång innan han utvärderar om det här är ett lyckat koncept.
– Vi kommer att satsa på säkerheten, så att alla användare ska uppleva att servicetorget är ett tryggt ställe att besöka. Intresset för modellen har varit stort och många andra kommuner väntar ivrigt på att få ta del av våra erfarenheter.
Eftersom konceptet är nytt räknar Mäkelä med att stadens anställda kommer att lära sig en hel del nytt om kundbetjäning när servicetorget öppnar.
De bästa bitarna kommer man att kopiera och sedan bygga liknande servicetorg i köpcentren i de andra stadscentren också.
– Biblioteken i Sello och Iso Omena har över en miljon besökare per år och är de populäraste biblioteken i hela landet. Vi vet att konceptet fungerar och att folk hittar dit. Nu vill vi erbjuda stadens social- och hälsovårdstjänster på samma fungerande sätt.
Dyra utrymmen
Det är Citycon som äger köpcentret, så Esbo stad kommer att hyra lokalerna för servicetorget av företaget.
Hyran i centrala affärsfastigheter är ofta betydligt högre än i andra fastigheter. Jukka Mäkelä anser ändå att det centrala läget är värt en högre hyra.
– Allt beror på hur man räknar utgifterna. Ser man till priset per besökare blir det knappast högre än vid stadens andra serviceställen. Servicetorget kommer att betjäna stora kundmängder, där vi strävar efter en kombination av kvalitet och kostnadseffektivitet. Vi tror att det här konceptet kommer att vara konkurrenskraftigt, säger Mäkelä.
– Vi kommer att använda utrymmet effektivt, där kommer inte att finnas några halvtomma väntrum, utan vi placerar bokhyllor och tidningsställningar överallt där det går. Vi kommer inte att betala för tomma kvadratmeter, säger Kanerva.
Torget blir flexibelt och ska passa olika former av service, men kundernas integritet skyddas med mellanväggar.
Vid samservicekontoret kan stadsborna ladda sina resekort för kollektivtrafiken eller köpa konsertbiljetter.
Den totala personalen kommer att uppgå till 140 personer.
Centrum för kollektivtrafik
Arbetet med metrostationen, bussterminalen och köpcentrets utvidgning har redan pågått i flera år. Nu har man nått en milstolpe, i dag dricks taklagsöl vid byggarbetsplatsen.
Västmetron ska efter upprepade förseningar öppna för trafik i augusti 2016, med en förare i första vagnen, och köpcentrets utvidgning borde vara klar före det.
Stationen kommer att användas av 35 000 resenärer per dag.
De Esbo- och Kyrkslättsbussar som i dag kör till Kampen i Helsingfors kommer om ett drygt år att stanna i Mattby och passagerarna ska där byta till metro. Mattby blir Esbos livligaste centrum för kollektivtrafik.
Köpcentrets parkering byggs ut till ungefär 3 000 bilplatser. Utöver dem reserveras 350 bilplatser för infartsparkering.
Ska ge livskraft
Målsättningen för Mattby är ett modernt och mångsidigt stadscentrum.
– Mattby är ett bra exempel på vad som är möjligt när metron kommer. Västmetron är Esbo stads största investering, men kring den bildas en tillväxtkorridor med nya företag, arbetsplatser, tjänster och boende. Det här medför livskraft och välfärd i hela regionen, tror Mäkelä.
Esbo stad uppskattar att det bor 50 000 invånare i Mattbys storområde år 2025.