Reklam eller inte – diskussionen går het i de sociala medierna
Tant blomsterhatt och gnällmåns är några av skällsorden. Mari Nevalainen har haft fullt upp med att förklara att hon efterlyser öppenhet.
När fågellekparken i Oitans togs i bruk i augusti 2013 uttryckte Johanna Ikäheimo sin förtjusning över att ”saker blir gjorda” i Esbo.
– Här främjas trivseln för barnfamiljer på ett fint sätt.
Johanna Ikäheimo är ordförande i styrelsen för Lappset Group Ab, företaget som bygger Angry Birds-klätterställningarna.
Också Peter Vesterbacka, Rovios marknadsföringschef och en av ägarna, var glad.
– Det är kul att se hur barnen världen över reagerar på dessa aktivitetsparker.
Samma höst skrev Helsingin Sanomat om Angry Birds-debatten i Fasseröd. En del invånare och även beslutsfattare i den svenska kommunen ansåg att fåglarna är lite för mycket reklam.
– Vi har planerat lekparkerna i Oitans och Storåkern tillsammans med invånarna. Jag har inte hört några klagomål, sade Esbo stads grönområdeschef Leena Ihalainen till tidningen.
Ett knappt år senare skrev fullmäktig Mari Nevalainen (Gröna) en insändare om konkurrensutsättningen av lekparkerna i tidningen Länsiväylä. Hon länkade till artikeln på sin Facebooksida.
Idrottsdirektör Martti Merra (Saml) deltog i diskussionen. Han lät förstå att antalet besökare är tio gånger större i Angry Birds-parkerna jämfört med vanliga lekparker.
– Det gör idrottsdirektören glad när hela familjer aktiverar sig. Alla vinner, skrev han.
Mari Nevalainen svarade:
– Vad jämför du med, hur har besökarsiffrorna tagits fram? Lekparken i Storåkern ligger mitt i ett nytt bostadsområde med många barnfamiljer som länge saknat service och stimulus. Mängden besökare har inget att göra med frågan varför staden tar från sin tunna plånbok för att bygga lekparker som gör reklam för ett framgångsrikt företag?
Frågan om besökarantalet förblev och är obesvarad. Martti Merra konstaterade att "Esbo har byggt flera lekparker än någonsin tidigare".
– Har staden ens frågat Rovio om bolaget kunde tänka sig en modell där det är med och betalar för byggandet och underhållet av lekparker? Ute i världen finns fina parker som sponsorerats av företag. I parkerna finns en snygg liten skylt som talar om detta för besökarna, undrade Mari Nevalainen.
Martti Merra skriver att han inte vet. Han vet inte heller vem som fattat beslutet om Angry Birds-lekparkerna.
– Men det är ett briljant beslut.
I ett privat meddelande, som Mari Nevalainen också publicerat på Facebook skriver Martti Merra:
– Jag trodde att du är smart. Men du har anslutit dig till den bymanska falangen.
Kurt Byman (Sannf/ob) är en nagel i stadshusets öga. En del upplever att Kurt Byman ställer till det enbart för att ställa till det, andra att han gör samhället en tjänst genom att avslöja brister i beslutsprocesserna.