Tjänstemännen släppte in reklamen
Esbo lät Angry Birds flyga in i stadens lekparker utan att konkurrensutsätta affären. Köpbeslutet togs av tjänstemän.
En vanlig tisdagsförmiddag domineras lekparken i Storåkern av figurerna i dataspelet Angry Birds. Lekplatsen är populär, det kan man se på kvällarna och veckosluten. Då kan det vara svårt att uppfatta de arga grisarna och fåglarna bland alla barnen. Det är likadant i Oitans där det finns en ännu större lekpark med Angry Birds-motiv. Ytterligare en har byggts i Alberga och det finns planer på två till.
Spelföretaget Rovio Entertainment Ab betalar inte för synligheten i Esbo stads lekparker. Det gör Esboborna.
Det är företaget Lappset Group Ab som tillverkar Angry Birds-lekplatserna. Av stadens papper framgår att affären är godkänd av stadens högsta ledning – stadsdirektör Jukka Mäkelä, näringsdirektör Tuula Antola och stadsingenjör Harri Tanska.
Normalt är det tekniska nämnden i Esbo som diskuterar lekparksplanerna men inte i det här fallet. Samtidigt som tjänstemännen med skattepengar öppnat för reklam i lekparkerna har de förtroendevalda tvingats till svåra sparbeslut. Små kvarterslekparker har stängts i Sökö, Tomtbacka och Kilo.
Esbo stad motiverar den kommunfinansierade reklamen med barnen och folkhälsan. Besökarantalet sägs vara tio gånger större jämfört med vanliga lekparker. Kostnaderna per besökare är lägre, resonerar tjänstemännen. Men några uträkningar finns inte.
– Det är jag som ansvarar för upphandlingen. Lekparken i Storåkern var så populär att jag beställde likadana till Oitans och Alberga, säger Harri Tanska till HBL.
Tant blomsterhatt?
Fullmäktig Mari Nevalainen (Gröna) säger att hon till och med har beskyllts för ärekränkning när hon har försökt få insyn i beslutsprocessen. Det är oklart hur en kontroversiell offentlig affär blev en anspråkslös och undangömd del av en större upphandling.
– Det är många som gillar Ronald McDonald, men det skulle vara absurt med McDonalds-lekparker som byggs med stadens pengar, säger Mari Nevalainen.
Hon har stämplats som en trist människa som inte förstår hur goda skattebetalare Rovio är.
Nevalainen är stolt över spelbolaget Rovio. Hon efterlyser inte lekparker som är så tråkiga att ingen vill besöka dem utan undrar varför staden särbehandlar ett företag.
– Vilka andra Esboföretag får gratis reklam och synlighet? Själv tycker jag att man hellre ska stödja företag som precis startat sin verksamhet, dem som verkligen behöver en knuff.
I en skrivelse till Mari Nevalainen förklarar näringsdirektör Tuula Antola varför lekredskapen inte konkurrensutsattes. ”Därför att det på marknaden finns endast en leverantör.”
Antola hänvisar till marknadsdomstolens beslut enligt vilket anskaffningsenheten har bred fullmakt att inom ramen för upphandlingslagen bestämma vad som köps.
Avgörandet gäller en direktanskaffning som Rovaniemi gjorde i maj 2012. Staden köpte en lekpark med Angry Birds-temat och motiveringarna var liknande som i Esbo. Rovaniemi betalade 314 000 euro för lekparken.
Fällande dom
Näringsdirektör Tuula Antola låter stadsingenjör Harri Tanska svara på frågan om Angry Birds-parkernas kostnader. Den i Storåker kostade staden 203 000 euro, parken i Oitans 266 000 euro och den i Alberga 242 000 euro.
Enligt lag ska varor och tjänster vars värde överstiger 30 000 euro konkurrensutsättas. För byggprojekt gäller gränsvärdet 150 000 euro. Direktupphandling är alltid ett undantag som ska motiveras öppet.
– Det här är inte direktupphandling, säger Harri Tanska.
Marknadsdomstolen konstaterade för två år sedan att Rovaniemi bröt mot upphandlingslagen. Staden kom undan med en plump i protokollet därför att det enligt domstolen är svårt att i efterhand fastställa utgången av ett anbudsförfarande. Den här informationen har näringsdirektör Antola utelämnat i skrivelsen till fullmäktig Nevalainen.
De flesta företag vill framstå som unika men är Lappset det enda bolaget som tillverkar klätterställningar med Angry Birds-motiv? Esbo stad säger det.
Staden valde att låta arga fåglar flyga och grisar vandra in på kommunala lekplatser, men det är fortfarande oklart på vems initiativ. Och motiven är grumliga.
Den stora klätterställningen med sjörövarmotiv i Oitans kostar över 91 000 euro utan fågelmotiv, det vet Mari Nevalainen för att hon ringde Lappset Group Ab. Hon fick också veta att företagets lekredskap med Angry Birds-tema är upp till 66 procent dyrare än motsvarande vanliga lekredskap för utomhusbruk.
– Det är en svindlande skillnad.