Prischock drabbar pendlare
Kollektivtrafiken i huvudstadsregionen kan bli rejält dyrare. Huvudorsaken är metrobygget i Esbo.
Enligt en uträkning som HBL tagit del av kan biljettpriset i snitt höjas med upp till 11 procent om några år. Det är framför allt västmetrobygget som ökar trycket att vidta åtgärder vid Helsingforsregionens trafik HRT.
Kostnaderna för utbyggnaden av kollektivtrafik fördelas mellan medlemskommunerna enligt ett avtal. Det är inte HRT utan kommunerna som själva bestämmer hur mycket de satsar på kollektivtrafik.
HRT varnade för prishöjningarna redan för två år sedan och senast i oktober. Nu har siffrorna klarnat.
År 2017 kostar byggandet av västmetron fram till Mattby medlemskommunerna i HRT nästan 43 miljoner euro. Biljettpriserna är kraftigt subventionerade. Om städerna inte ökar sin andel blir biljetterna i huvudstadsregionens kollektivtrafik mellan 11 och 26 procent dyrare.
Ekvationen är svår och HRT:s vd Suvi Rihtniemi bekymrad.
– Vi ska se över våra kostnader och förhandla med medlemskommunerna, säger hon.
Suvi Rihtniemi påminner att metrobeslutet togs innan HRT grundades. De slutliga kostnaderna var inte kända.
Summan som ska fördelas är densamma oavsett hur det görs – med dyrare biljetter eller större subventioner. Och det är stadsborna som betalar.
Aktuella uträkningar gäller enbart avsnittet till Mattby. Esbo betalar allra största delen av fortsättningen, Stensviksbanan.
Byggandet av västmetron kostar sammanlagt nästan två miljarder euro. Det har inte bekymrat Esbo stads tekniska direktör Olavi Louko. Enligt honom ger varje euro som grävs ner i tunnlarna fem euro ovanpå markytan. Han menar att investeringen kan betalas med försäljning av tomtmark vid metrobanan.
– Det är helt klart att Esbo bör betala allra mest för västmetrons förlängning, säger Björn Månsson som representerar SFP i HRT:s styrelse.