Miljontals adresser måste utredas årligen
Varje år måste posten utreda omkring 70 miljoner adresser innan de kan levereras.
Rätt namn, rätt gatunamn och -nummer samt rätt postnummer och stad. Det enda som fattades var uppgiften om trappa och lägenhet, men det räckte för att brevbäraren skulle ta brevet tillbaka till posten för att utreda adressen. Det levererades några dagar senare.
När HBL försöker reda ut hur det kan gå så här förklarar servicechef Juha Aro på Posten att det sannolikt handlar om en oerfaren postiljon.
– Om brevbäraren inte kan vara säker på att det är fråga om den person brevet är adresserat till kan det inte levereras utan att vi kollar upp det, säger Aro.
Posten för ingen statistik över antalet brev vars adresser måste utredas, men Aro uppskattar att det handlar om omkring 50 miljoner.
Lättare på små orter
Oftast har adresserna som måste utredas större brister än den i exemplet ovan. Men också i sådana fall kan brevet nå fram. Om det till exempel handlar om ett brev till en person i Lappträsk, av vilket bara namnet på personen och på kommunen framgår, levereras brevet sannolikt ända fram eftersom det är en så liten kommun, säger Aro.
– Men om det bara står Matti Virtanen och Helsingfors på ett brev så måste adressen utredas. Det är så klart beklagligt om en räkning eller ett viktigt brev fördröjs, men vi måste följa postlagen och respektera brevhemligheten. Det handlar också om kvalitetskontroll.
I vissa fall skickas en adress med endast små brister ändå för att utredas. Posten erbjuder en service för företag, där posten levererar korrigerade adressuppgifter för försändelser enligt avtal. I de fallen skickas ett brev för att utredas också då brevbäraren i normala fall hade levererat brevet.
De brev som posten inte lyckas hitta en adress till skickas vidare till Kommunikationsverket, som har rätt att öppna breven för att på så sätt ta reda på endera sändaren eller mottagaren.
I fjol fick Posten omkring 10 300 förfrågningar om brevförsändelser. Av dessa hittades cirka 2 600, medan 807 konstaterades vara försvunna. Det fanns cirka 6 840 olösta förfrågningar. De olösta fallen omfattar bland annat sådana försändelser som man inte kan verifiera att de faktiskt skickats. Andelen förfrågningar om vanliga brevförsändelser var 0,001 procent av den totala volymen.
Siffrorna framgår av postens rapport till Kommunikationsverket, som övervakar och följer upp att postlagen följs.