Politiker söker kompromiss om Esboskolor
Tjänstemännen föreslår att Mårtensbro och Sökövikens skolor slås ihop, men ännu är frågan långt ifrån avgjord.
Framtiden för Mårtensbro skola och Sökövikens skola bestäms nästa vecka. Då beslutar nämnden Svenska rum om skolorna fortsätter som separata skolor eller om de bildar en sammanhållen grundskola.
Ännu finns ingen klar konsensus bland politikerna i nämnden.
– Det är knepigt att förvaltningen och fältet är så rysligt långt från varandra. Dilemmat är att få ihop ett sådant paket som folk skulle kunna binda sig vid, säger Kurt Torsell (SFP), ordförande för nämnden Svenska rum.
Det finns tre alternativ att ta ställning till. Tjänstemännen vid svenska bildningstjänster vill se en sammanhållen skola, medan en stor del av eleverna och skolpersonalen vill ha två skolor med egna rektorer. En modell är också att skolorna förblir separata, men leds av en gemensam rektor.
Lösning ska hittas
Sököviken har sedan hösten testat modellen med en gemensam rektor, då Mårtensbros rektor skött också Sökövikens rektorsuppgifter efter att den tidigare rektorn gick i pension.
– Den modell som förvaltningen har lagt fram tillfredsställer inte fältet. Den modell som fältet – lärarna och direktionen – har lagt fram, det vill säga att hålla det läget vi hade innan Sökövikens rektor gick i pension, vet vi att fungerar, säger Torsell.
Torsell konstaterar ändå att på mötet nästa vecka ska någon slags lösning ha nåtts. Han utesluter inte ett alternativ utöver de tre som lagts fram.
Partikamraten Katarina Hellsten-Palomäki hoppas också på någon form av kompromisslösning som alla kunde omfatta till vissa delar.
– Den ena sidan, den som förespråkar en tvåskolslösning, har kommit väldigt starkt fram, men vi vet att det finns folk på den andra sidan också. Jag hade velat höra deras argument också, men de har hållit sig tysta.
Kontinuitet genom samgång
Tjänstemännen motiverar samgången med att resurser kunde användas mer flexibelt och att lärarna har större möjligheter att samarbeta. Enligt dem skulle en sammanhållen skola ha en gemensam värdegrund, kontinuitet i elevernas utbildning och i elevvården.
– En sammanhållen skola ger oss bästa möjligheterna att utveckla verksamheten på sikt, anser Heikki Pakarinen (Saml).
Också han konstaterar att det är viktigt att finna en lösning som alla parter är nöjda med.
– Men vilket alternativ vi än väljer kommer vi att ha duktiga lärare, en eller fler bra rektorer, bra skola, bra mat och bra läromedel.
Långt avstånd
Enligt Eva Kivilaakso-Wellmann (Saml) gör avstånden mellan skolbyggnaderna det svårt att fungera som en sammanhållen skola.
– Jag skulle vilja att det i nämnden fanns en förståelse för alternativet med två skolor. Såsom det har fungerat nu har det inte fungerat bra, säger hon.
Enligt Kivilaakso-Wellman är det viktigt att få en bra och fungerande miljö i skolan eftersom både lärare och elever varit missnöjda med nuläget.
– Förvaltningen hade kunnat sköta utredningen bättre och varit mera lyhörd för olika alternativ, säger hon.