Kliv av vid station Flygplatsen
Det är fyra och en halv månad kvar tills Flirttågen börjar köra på ringbanan. Nu pågår arbetet för högtryck med att färdigställa den sista stationen, Flygplatsen.
Ringbanan blir klar i tid och den första juli kör tågen. Det är strävan när man arbetar i tre skift, dygnet runt, med den sista av banans stationer, Flygplatsen. Skulle bygget ha följt tidtabellen hade banan varit klar 2014. Men bygget fördröjdes rejält av den glykol som rinner ner genom berggrunden från flygfältet.
Prislappen för ringbanan steg därmed med 50 miljoner euro.
I dag visades Flygplatsens station första gången för journalister. Fortfarande arbetar man mot tiden men håller på att installera rulltrappor och teknisk utrustning. Till stationen 40 meter under jorden åker vi med små bussar via servicetunneln. Den egentliga ingången är inte klar och i början ligger ingången vid Datavägen. Arbetet med ingången fördröjs på grund av hårda bestämmelser för när man får använda lyftkran.
Nere på stationsplattformen syns ett virrvarr av kablar, maskiner och byggbråte. Men projektchef Juha Kansonen från Trafikverket förklarar.
– Stålkonstruktionen i taket är klar, vi har installerat ett absorberande tak som dämpar ljud och nu installeras ett aluminiumtak ovanpå. Vi slipar golvytor för att kunna gjuta, säkerhetsutrustning har levererats och banan börjar vara klar att testas, säger Kansonen.
En testvagn glider förbi medan han talar men Flirt tåget som tar passagerare testas på banan först i slutet av mars.
Fem meter högt konstverk
Glykolen som speciellt drabbat ingången till tågstationen har åtgärdats med specialkonstruktioner i dubbla lager så att det som rinner in finns bakom väggen och förs ut via en dränering.
Flygplatsens station inreds med vitt aluminiumtak och råa betongväggar vars yta täcks med ett konstverk av bildhuggaren Aarne Jämsä. Verket är närmare fem meter högt och fyrtio meter långt och hängs upp i bitar i april.
Juha Kansonen upprepar det han sagt flera gånger, man håller fast vid tidtabellen, också entreprenören SRV är inställd på att allt ska vara klart den första juli.
– Här jobbar 400 personer dygnet runt, vårt mål är att det är klart enligt tidtabellen.
Under våren kommer man att besöka skolor och informera elever om att det nya banavsnittet är elektrifierat och livsfarligt som lekplats. Informationen är lagstadgad.
Tre tusen bygglov
Station Flygplatsen är efterlängtad av många orsaker. Den öppnar bland annat en tvärgående tågförbindelsen genom Vanda.
Biträdande stadsdirektör Juha-Veikko Nikulainen myser över att Vanda får en förbindelse som gör staden mera enhetlig. Han är också fullt övertygad om att bostäderna som byggs invid de nya stationerna kommer att ha åtgång. Också för sysselsättningen har ringbanan effekt när arbetsplatser uppstår i närheten av stationerna.
– Vår bostadsproduktion är rekordhörg, vi har beviljat över 3 000 bygglov, säger Nikulainen.
I dag vet man inte om de nya tågen ska stanna på alla stationer, den saken ska klarna vid testerna. En tågresa till flygplatsen varar omkring en halv timme, lika lång tid som det tar att åka buss. Priset är samma som för en lokalbiljett. Tågen ska avgå med tio minuters intervaller i båda riktningarna.
Under testperioden undersöks hur effektiv trafiken är på ringbanan. Då blir det också klart om tågen stannar på alla stationer och om man kan ta bort ett tågsett. Det skulle spara pengar.
Nationell betydelse
Det är inte bara i Vanda stad man är nöjd med att ringbanan småningom blir klar. Direktör Ville Haapasaari vid Finavia Oyj verkar tycka att tågförbidelsen inte kommer en dag för tidigt. Han ser en höjd servicenivå för flygplatsens resenärer.
– Det första man söker när man kommer till en flygplats är skylten som visar var tåget går, inte var taxin finns, säger Haapasaari.
Enligt marknadsföringen av den nya förbindelsen öppnas en ny era när man ser på hur folk rör sig, var de bor och var de jobbar. Ringbanan har betydelse för hela landets tågnät, för S:t Petersburgstrafiken då tåget från Petersburg stannar på Dickursby station och man kan byta tåg till flyget. På Hoplax station kan man också byta till tåg ut till flygplatsen. För VR har ringbanan också en sysselsättande effekt. VR kan nyanställa 200 personer. Ringbanan gör också arbetsresan lättare för alla dem som jobbar vid flygplatsen.
Men hittills finns det inte några uppgifter om att det skulle finnas trådlöst nätverk i tågen. Det blir en halv timmes resa utan uppkoppling. Det kan påverka kundströmmen.