Analys: Korruption motarbetas inte med flygblad och förhoppningar
Uppförandekoden som Esbo stad offentliggjort saknar rättsverkan. Så varför ges den ut nu, och för vem? Lagarna finns redan.
Det är fult att stjäla. Också mutor är riktigt illa. Det får man lära sig hemma och i skolan och för säkerhets skull är brotten och straffen omsorgsfullt beskrivna i en rad lagar. Men det har kanske gått förbi beslutsfattarna i landets näst största stad Esbo som i slutet av januari försågs med en uppförandekod.
Dokumentet bottnar i skandalen i Finno småbåtshamn, en sorglig cirkus med lögner, skitprat, trakasserier och möjligen också omfattande bränslestölder. Stadens efterforskningar visar att märkligheterna pågått i åratal utan att någon med makt att ingripa brytt sig om. Men i bakgrunden finns annat. För ungefär ett år sedan fastslog hovrätten att Olavi Louko gjort sig skyldig till mutförseelse. Louko är chef för tekniska sektorn och han är en av de högsta tjänstemännen i Esbo. I hans arbetsuppgifter ingår täta kontakter med byggfirmor och nu hade kontakterna uppenbarligen varit alltför täta. Olavi Louko bagatelliserar fortfarande domen. Stadsfullmäktige ansåg att en varning är nog.
Alldeles nyligen har en annan hög tjänsteman i Esbo, stadens affärsdirektör, tvingats förklara sina företagsarrangemang i anslutning till en stor offentlig upphandling. Samtidigt som man kan tycka att uppförandekoden i alla fall inte är till skada, vilket
Esbopolitikerna sagt i offentligheten, så kan man också anse att regelverket är inte bara pinsamt barnsligt utan också så abstrakt att det knappast stöder ångestfyllda beslutsfattare i vardagen. Det som Esbo säger är att Esbo följer lagen. Så bra! Eller som en expert på offentlig förvaltning uttrycker det till HBL – det här är ett riktigt Non Paper, ett tomt blad som saknar rättsverkan.
Uppförandekoden kastar alltså bara knappt med nytt ljus över den gråzon där beslutsfattarna upplever att de rör sig. Väljarna vet sedan förr att juridiskt rätt inte alltid är moraliskt rätt, för övrigt ett påpekande som bli sanslöst märkligt när det kommer från politiker som inte lever upp till sin egen predikan. Tidigare nämnda Olavi Louko har i HBL två gånger medgett att han soloåkt på ett kreativt sätt i metroffären. Det bekommer inte stadsfullmäktige eftersom fullmäktige fattat alla metrobeslut demokratiskt och med stor majoritet, heter det.
I uppförandekoden upprepas många från festtalen bekanta fraser om öppenhet. Vad ska man då tycka om den nya hamnchefen som lovar att ställa upp på en intervju om det nya jobbet och utmaningarna, som backar när han inte får frågorna i förväg och i stället uppmanar journalisten att telefonintervjua direktören ett pinnhål upp i hierarkin? Som sedan ändrar sig men ändå inte kan låta sig intervjuas utan en överrock från centralförvaltningen?
- Esbo är en föregångare när det gäller fördomsfrihet, kreativitet, öppenhet och mod att tänka utanför invanda mönster.
- Staden är rättvis och jämlik och den följer reglerna.
- Högsta ledningen visar på exempel när det gäller god förvaltning och samma gäller alla förtroendevalda och tjänstemän.
- Staden motarbetar grå ekonomi i samarbete med andra myndigheter.
- All verksamhet genomsyras av öppenhet men utan att äventyra individens rättskydd.
- Allt slags missbruk och all ohederlighet är förbjudet.
- All slags korruption är förbjudet liksom penningtvätt. Att stjäla är förbjudet.
- Allt som vi gör är opartiskt och så måste det också verka utåt.
Småbåtshamnen i Finno är tyst den här tiden på året, det vet jag. Men vi åker ändå ut med fotografen. Vi har ju även försökt nå den trakasserade båtföretagaren Massimiliano Carbone för en intervju utan att lyckas. Kanske han bara är upptagen med jobb? I verkstaden lyser lamporna och radion spelar på låg volym. Men det är ingen där. Kanske han har tagit lunchpaus bara? Inga fotmärken i snön utanför båtskjulet och det är lås på dörren till kontoret. Den omtalade röda lastbilen står i drivan där den lämnats för flera dagar sedan. Efter ett år av utredningar är det alltjämt mycket som är oklart kring verksamheten i Finno småbåtshamn.
Esbo är inte ensamt. En Kyrkslättspolitiker misstänks för grovt tagande av muta och grovt missbruk av tjänsteställning. I Vanda har polisen och åklagaren fullt upp med förre stadsdirektören Jukka Peltomäkis affärer och nu även med oegentligheter vid stadens bussdepå. I Helsingfors utreds byggnadskontoret och stadens trafikverk HST. Dessutom granskar justitiekanslern utredningen om behovet att lägga ned flygplatsen i Malm. Stödföreningen för bevarandet av Malm hävdar att utredningen är bristfällig och vinklad.
Politisk tacksamhetsskuld är farlig men svår att påvisa. Seriösa funderingar och indicier finns. Statens revisionsverk har för länge sedan påtalat bristen på ordentlig genomlysning av stora infrastrukturprojekt som riksdagen säger ja till, och ny forskning vid Vaasan yliopisto tyder på att landets sed är verklighet. Men forskning och anmärkningar saknar betydelse när allt kan motiveras med politisk ändamålsenlighet. Makt korrumperar och kompisen lämnas inte i sticket. Inte så länge man kommer undan med uppförandekoder.