HRT kritiseras för dålig information
Kritiken var inte nådig när HRT på måndagskvällen presenterade ett utkast till förändring av bussnätet i nordöstra Helsingfors. Ett femtiotal personer mötte upp på träffen i skolan i Malm.
Bussnätet i nordöstra Helsingfors står inför förändringar de närmaste åren. En orsak är den nya Ringbanan som gör att tågtrafiken mellan Helsingfors och Dickursby blir tätare. HRT motiverar också förändringarna med att nya områden byggs och att spårvägsnätet i stan står inför förändringar.
Helsingforsregionens trafk, HRT, har presenterat ett utkast till en förändring av nätet. På måndag kväll ordnades ett nytt invånartillfälle i en skola i Malm. Kritiken mot HRT var mördande. Både själva förändringarna och sättet som som informationen skedde på väcker ont blod. En 20 minuters presentation av HRT:s gruppchef Arttu Kuukankorpi i skolans auditorium följdes upp av frågor. Men frågor kunde inte ställas till Kuukankorpi direkt utan till trafikplanerare som satt i skolans korridor med kartor över hela nätet. En allmän diskussion uteblev – precis som vid invånartillfället tidigare i januari, som slutade i kaos när folk inte rymdes med i salen.
Vid måndagens träff hörde Timo Martikainen från Staffansby till de mest högljudda kritikerna. Han fick till stånd en ändring i 72:ans rutt så att den körs enligt den nuvarande rutten.
– Men hela tillställningen är en total fars. Här står något chef fån HRT som inte vet något utan hänvisar bara till de som sitter i korridoren. Det fanns ingen interaktivitet mellan planerarna på HRT och de som satt i publiken. HRT ordbajsar och gör sedan som de vill, säger Martikainen.
Martikainen är förundrad över att HRT saknar total kunskap i hur ett informationstillfälle ska skötas.
– De borde anställa en konsult. Det verkar som om HRT är pinsamt berörda och inte alls har lust att kommunicera med sina kunder, säger Martikainen.
Arzu Caydam–Lehtonen bor i Parkstad. Hon är orolig för förändringarna. Framför allt är hon bekymrad över att allt fler skulle vara tvungen att använda tåg för att åka in till centrum av Helsingfors.
– Jag förstår inte varför man ska ändra på ett fungerande system. Jag tror inte heller att idén med att folk ska byta till tåg i Malm är en fungerande lösning. Malms station är redan nu hårt belastad. Dessutom finns det områden som i det nya systemet inte skulle tjänas av busstrafik, säger Caydam–Lehtonen.
Hon håller med Timo Martikainen om att HRT sköter informationen dåligt.
– Inte fungerar det så att de som håller ett anförande likt en papegoja säger "Jag vet inte" för att sedan hänvisa till de som sitter i korridoren. Nog måste man ha planerarna i salen och berätta om förändringarna, säger Caydam–Lehtonen.