"Rättvis handel är inte alltid rättvisast"
– Den som lovar att aldrig mer dricka kaffe som smakar illa bidrar till en bättre värld, säger baristan och kaffeboksförfattaren Hanna Huhtonen. Efter många år i branschen har hon börjat förespråka direkt handel som ett alternativ till rättvisemärkt.
Ett rätt producerat kvalitetskaffe har två viktiga egenskaper. För det första smakar kaffet himmelskt och för det andra är hela produktionskedjan transparent. Det säger baristan Hanna Huhtonen som skrivit en bok om finska mikrobryggerier.
– Kaffe är såtillvida en underbar produkt att kvalitet oftast garanterar goda arbetsvillkor i hela tillverkningskedjan. Kaffebären ska till exempel plockas mycket varsamt. Gör man det hastigt och underbetalt märks det genast på smaken i slutprodukten, säger Hanna Huhtonen.
Hon är känd för sin numera ganska tysta kaffeblogg mustana.fi och som landskoordinator för specialkaffeorganisationen Scae. Scae ordnar bland annat tävlingar i kaffebryggeri och "latte art", alltså konsten att skapa vackra mönster i mjölkkaffets skum. Inom kort ger Huhtonen också ut boken Suomalaiset pienpaahtimot.
Fick drömjobb
Men strax innan boken kommer till butikshyllorna kommer Huhtonens lya i Berghäll att stå tom och hon själv kommer att finnas i Australien. Där har hon fått sitt drömjobb vid ett företag som reser runt i kaffeländer, köper bönor direkt från odlarna och säljer kaffet vidare till rosterier.
Det är just så produktionen av kaffe ska gå till, anser Huhtonen.
– Kaffe är en av världens största exportvaror och finländarna dricker mest kaffe i världen per man. Men vår medvetenhet om kaffets ursprung är mycket liten, vilket är otroligt synd. Jag vill jobba för en ny kaffekultur, säger hon.
Huhtonen har studerat historia och u-landsforskning, och rättvisa arbetsförhållanden är en hjärtefråga för henne. Hennes bok handlar om finska mikrorosterier och i sin avhandling pro gradu granskade hon varför man öppnar ett sådant. De flesta styrs av kvalitetsmedvetenhet och en önskan om större insyn i processerna.
Liknande värden står också Rättvis handel för men Huhtonen tycker att tiden rusat förbi certifieringen.
– Ansvaret har flyttat närmare konsumenten. Till exempel i Australien betyder kvalitetskaffe att konsumenten på en webbsida kan se exakt hur mycket företaget betalat för råvaran, var kaffebönorna kommer ifrån och var de rostats. I jämförelse med detta är Rättvis handel-systemet tungrott. Det kan vara svårt att uppnå och upprätthålla certifikatens kriterier för småodlare. Dessutom är kvaliteten inte alltid lika bra, säger hon.
Ny kaffevåg
Huhtonen talar om en “ny våg" i kaffevärlden där unga kunder är beredda att betala för insyn och transparens – men inte bara för etikens skull.
– Precis som hos viner påverkas kaffesmaken av jordmån, klimat och behandling. Skulle kaffe ses som en lite lyxigare produkt, skulle också arbetsförhållandena vara något helt annat.
Vad är då skillnaden till de stora kaffemärkena?
– De stora företagens kaffe ska smaka likadant oberoende var och när du köper paketet. Det betyder att man hela tiden blandar olika sorter, och då kan man inte skriva “Från Honduras" på varje paket. Men en stor orsak till bristande insyn är också att processerna helt enkelt inte tål dagsljus. Kaffet köps ofta på jättelika auktioner där marknaden helt avgör priset som betalas till odlaren.
De företag som sysslar med direkt handel, däremot, skapar oftast ett personligt förhållande till odlaren och kan skriva långsiktigare kontrakt på flera år. Då kan odlaren anställa kunnig personal på förhand och satsa på kvaliteten, menar Huhtonen.
Den “nya kaffevågen" syns också i Finland, där allt fler mikrorosterier öppnat under de senaste åren.
– De går i bräschen för en ny kaffemedvetenhet och lär folk att uppfatta kaffets smaknyanser. Allt fler inser hur roligt det är att experimentera med olika kaffesorter, rostningsgrader och bryggningsmetoder.