Hit kör snart tusen långtradare per dag
S-gruppens logistikcentral i Bastukärr i Sibbo har nu 550 anställda. Om drygt tre år är det nästan dubbelt så många. Då är S-gruppen Sibbos överlägset största arbetsgivare. Kommunen hoppas att arbetstagarna också väljer att bo i Sibbo.
Det kryllar av män med neonfärgade skyddsvästar i Bastukärr i Sibbo. Kaffepausen är slut och männen tränger sig genom de smala karusellgrindarna in på byggområdet. Säkerheten och kontrollen är rigorös. Inga portar öppnar sig utan rätta passersedlar och skyddsutrustning.
Antalet byggarbetstagarna rör sig den här dagen kring 300. Men i metallverkstäder och betongföretag runtom i Södra Finland är ytterligare 100-200 personer sysselsatta med byggprojektet, som är det största fastighetsbygget just nu i Finland. En tredjedel av fastighetsmassan på 19 000 kvadratmeter står redan klar. Om man ser till kvadratmetrarna är bygget närmare 40 procent större än Kampens köpcentrum. I vår börjar logistikautomationen installeras.
Juha Äijälä och Erkki Keränen är ansvariga för det stora byggprojektet. Männen undviker att poängtera logistikcentralens storlek. Men för en utomstående är det en självklarhet att en rikstäckande logistikcentral för alla S-gruppens varor, allt från kastruller och mjöl till bananer och räkor, är stor.
– Att logistiken koncentreras till en supermodern, automatiserad logistikcentral har med S-gruppens värden att göra. Ansvarsaspekten är viktig. En koncentrerad verksamhet ger en miljöfördel. Logistik är matematik. Ju färre kilometer och stopp transporterna innebär desto miljövänligare verksamhet. Anläggningarna går dessutom helt på förnybar energi, bergvärme, pellets och vindkraft. Utsläppsnivåerna utgör fem procent av vad en genomsnittlig fjärrvärmeanläggning släpper ut, säger Juha Äijälä.
Tusen långtradare per dag
I juni 2016 tas första skedet av det nuvarande byggprojektet i bruk. Det är logistikcentralen för torra matprodukter. Logistikcentralen för bruksvaror har varit verksam i grannbyggnaden redan i två år. Vad som sker i där ger en liten fingervisning om hela logistikcentralens aktivitet om några år.
Långtradartrafiken blir intensiv. Huvuddelen av alla varor som S-gruppen säljer i sina affärer från Ilomants i öst, till Ivalo i norr och Åland i väst går via logistikcentralen i Bastukärr. Den verksamheten ansvarar S-gruppens dotterbolag logistikföretaget Inex Partners för.
– Till bruksvaror hör bland annat kläder, skor och heminredningsartiklar. Varorna tas emot, sorteras och distribueras enligt destinationsort. Automationsgraden är hög. I dagens läge består trafiken av cirka 120 lastbilar eller långtradare per dag. Om några år beräknas mängden långtradare röra sig kring tusen per dag, säger säkerhetschef Mikko Vuorenmaa på Inex Partners.
Stora förväntningar
Sibbo kommun har stora förväntningar på SOK:s verksamhet i Bastukärr.
– Vi förväntar oss att logistikcentralen med omnejd ska sysselsätta närmare 1 500 personer när allt rullar enligt planerna om några år. Bastukärr erbjuder dessutom plats för fler andra företag där vi ser S-gruppen som områdets lokomotiv, säger Sibbos kommundirektör Mikael Grannas.
SOK blir då kommunens största arbetsgivare. Än så länge är det kommunen som är den enskilt största arbetsgivaren.
Han ser att det är mycket viktigt att många av de anställda bor i Sibbo.
– Jag siktar på att var tredje anställd inom Bastukärrområdet bor i Sibbo. För att de anställda ska ha bostäder har kommunen gjort upp en delgeneralplan för Tallmos del. Planen går till kommunfullmäktige för godkännande inom kort.
Endast tio bor i Sibbo
Mikko Vuorenmaa på Inex Partners berättar att väldigt få av de cirka 550 anställda som nu arbetar på logistikcentralen för bruksvaror är bosatta i Sibbo.
Inex Partners gjorde en kartläggning tillsammans med Helsingforsregionens trafik (HRT) över var de anställda bor för att kunna förbättra de allmänna kommunikationsmedlen till och från arbetsplatsen. Det visade sig att de överlägset flesta av de anställda bor i Vanda, mer än var tredje. På andra plats kom Kervo med var femte. Helsingfors kom på tredje plats med nästan lika många. Bara två procent uppgav Sibbo som hemkommun. Förklaringen till att så många av de anställda pendlar mellan Vanda och Sibbo är att de tidigare arbetade på SOK:s logistikcentral i Haxböle i Vanda.
En av de ungefär tio som arbetar i Bastukärr och som bor i Sibbo har en klar förklaring till varför de anställda inte bor i kommunen.
– I Sibbo finns inte hyreslägenheter och inte heller ägarlägenheter till skäliga priser. Bostadspolitiken måste bli annorlunda om Sibbo vill att logistikpersonalen ska kunna bo i kommunen, säger Raija Kuikka, som själv har bott i Söderkulla i Sibbo i 24 år.
För henne tar det 15 minuter med bil till Bastukärr.
Miljonsatsning för kommunen
Om Sibbo förväntar sig mycket av Bastukärrsområdet så har kommunen också satsat pengar där. Utvecklingsdirektör Pekka Söyrilä på Sibbo kommun räknar ut att de redan betalda och framtidens planläggnings- och markanvändningskostnader uppgår till drygt 5 miljoner euro.
Vägförbättringarna kräver också resurser. Närmare 2 miljoner euro ur kommunens kassa läggs ned på att förbättra Kervovägen. En renovering av väg 148 inleds redan i år. Flaskhalsen i korsningen mellan gamla Lahtis- och Kervovägen är snart ett minne blott.
Projektchef Juha Äijälä ser positivt på kommunens planer på att planera bostäder på grannområdet Tallmo.
– Det är viktigt för oss att våra arbetstagare inte har för lång väg till jobbet. Trivseln på jobbet blir bättre om arbetsresorna är korta. Det behövs bostäder till överkomliga priser. Prisutveckling på bostäder i huvudstadsregionen är odräglig. Under bättre ekonomiska konjunkturer kan det bli en utmaning för oss att få logistikpersonal. Om vi inte har personal står varutransporterna stilla och folk blir utan varor, säger Äijälä.