De svarar i telefon dygnet runt
Huvudstadsregionens gemensamma hälsorådgivningsnummer upphörde att gälla lite före årsskiftet, men telefonrådgivningen fortsätter. I Helsingfors ser åtta sjuk- och hälsovårdare till att det finns någon som svarar 24 timmar om dygnet.
Lite före klockan 15 en torsdag i januari har sjuksköterskan Niina Kääriäinen svarat på sitt hundrade telefonsamtal för dagen. Arbetsdagen som började klockan 7 ska precis ta slut, och avlösaren har kommit till jobbet för ett tag sedan.
– Det har varit frågor om influensa och magsjuka, det är sådana tider, och ganska många frågar om telefonnumret till den egna hälsostationen. Ett par gånger om dagen är ärendet så akut att det gäller att ringa nödnumret 112 direkt.
Kääriäinen är anställd av staden sedan tidigare, och har också erfarenhet av telefonrådgivning.
– Det här jobbet känns som en lottovinst. Alla samtal är ju olika, så det känns inte tungt att koncentrera sig hela dagen.
Buffert
I höstas väckte planerna på att lägga ned huvudstadsregionens gemensamma hälsorådgivningsnummer ett ramaskri bland småbarnsföräldrar och andra frekventa användare. Så ljudligt att också Helsingfors högsta ledning inom social-, hälso- och sjukvården spetsade öronen, och lovade att staden ersätter numret med en likadan service. För den som ringer är skillnaden inte stor – stadens tre siffror 310 före det gamla numret.
Men i andra änden av linjen är det annorlunda. Då sex kommuner tillsammans tidigare köpte servicen av en underleverantör har Helsingfors nu skapat en helt egen enhet som sköter servicen. Bemanningen är två till tre personer på dagtid, två på kvällstid och en på natten, berättar enhetens chef Tiina Markkula. Alla är erfarna hälsovårdsproffs.
– Antagandet är att samtalen är ungefär lika många som förut, och folk har faktiskt hittat det nya numret ända från början. En stor grupp som ringer oss är småbarnsföräldrar, en annan är äldre människor. Unga vuxna som inte riktigt har koll på vart de ska vända sig i hälsovårdssystemet ringer också ofta oss.
Ett av argumenten som de bestörta småbarnsföräldrarna och andra engagerade anförde då hälsovårdsnumret skulle läggas ned var att då blir det fler (dyra) jourbesök i stället.
– Visst fungerar vi ju som ett slags buffert, så säkert minskar telefonrådgivningen i någon mån på onödiga läkarbesök. Ofta handlar det om att lugna oroliga småbarnsföräldrar, att bekräfta att de har rätt i skötseln av barnen. Vi försöker alltid fundera och råda på bästa sätt, men ansvaret ligger förstås alltid i sista hand hos den som ringer, säger Markkula.
20 000 samtal per månad
Informationschefen Jaana Juutilainen-Saari på social- och hälsovårdsverket försäkrar att de åtta tjänsterna på den nya enheten inte tagits bort från annan vård, utan är helt egna nya tjänster.
– Genom att lokaler, datasystem och telefonsystem finns redan färdigt inom staden blir det inte så mycket investeringskostnader.
Det gamla rådgivningsnumret som upphörde före årsskiftet upprätthölls av Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Kyrkslätt och Kervo tillsammans, och fick drygt 20 000 samtal per månad. Ungefär 60 procent kom från Helsingfors. Det nya numret kan förstås nås också från andra orter.
– Ingen lämnas utan råd och hjälp, men i princip är det meningen att man ska vända sig till sin egen stad, säger Juutilainen-Saari.
I Esbo, Grankulla, Kyrkslätt och Kervo, som tillsammans med Helsingfors och Vanda utgör Hucs-området inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS, är det Helsingfors universitets centralsjukhus som tagit lyra med ett eget rådgivningsnummer.
– När det gamla numret upphörde konstaterade vi att det fortfarande behövs en buffert för att freda det vanliga journumret. Hucs har för sin del konkurrensutsatt tjänsten, och kommunerna deltar med lite olika insatser, säger informationschef Riitta Lehtonen vid HNS.
I Esbo gäller det att ringa den egna hälsostationen under dagtid och rådgivningsnumret 09-871 0023 på kvällar, nätter och veckoslut. I Grankulla, Kervo och Kyrkslätt är det rådgivningsnumret som gäller dygnet runt. Kervo- och Kyrkslättsborna får också socialrådgivning på samma nummer.
Vanda sköter sig självt, och där gäller det att ringa den egna hälsostationen under kontorstid och hälsocentraljouren vid Pejas sjukhus under kvällar, nätter och veckoslut.