Boende och båtliv på Björkholmen
Minst tre men kanske fyra fem år dröjer det innan arbetet på bostadsområdet Björkholmen kommer i gång. I dag är Björkholmen en skärgårdsidyll inklämd på gränsen mellan huvudstaden och grannstaden i väster.
Västerleden sargar Björkholmen som ligger strax väster om Drumsö i Helsingfors och med utsikt mot Hanaholmens kulturcentrum i Esbo. Området har fört en tämligen tynande tillvaro med flanörer som tagit sig en söndagspromenad längs stranden och med sådana marina verksamheter som två båtklubbar renderar.
Koivusaaren pursiseura fungerar inne i viken medan en av Finlands äldsta segelföreningar, Nyländska jaktklubben eller NJK från 1861, har bryggor, båtupptagning och klubbhus på den västra sidan.
5 000 invånare
Sedan några år har byggnadsarbetena på västmetron rubbat lugnet genom sprängningar och en oavbruten skytteltrafik med fordon och folk som arbetar med metrobygget. Björkholmens metrostation ska bli både dragplåster och central faktor för framtiden på området.
– Björkholmen i framtiden är ett område med ungefär 5 000 invånare och närmare 4 000 jobb. Men innan någonting händer ska planeringen fortsätta från delgeneralplan till två eller tre detaljplaner, säger stadsplaneringsarkitekten Mikko Reinikainen som leder projektet. Delgeneralplanen godkändes i stadsfullmäktige i onsdags.
I praktiken tar arbetet med att finslipa detaljer som volymer på och placering av huskroppar, parker, båtklubbar och trafikförbindelser, ungefär tre år.
– Så ska man också räkna med att någon kanske besvärar sig mot planerna och det betyder att processen drar ut. Det är omöjligt att säga hur länge, men utan godkänd detaljplan kan byggprojekten inte få bygglov, säger Reinikainen.
Investering på 170 miljoner
Meningen är att bygga på bägge sidor om och på däck över Västerleden, och att båtklubbarna får plats på var sin sida av Björkholmen. För NJK:s del betyder det södra Björkholmen, men placeringen blir en annan än i dag och leder till att segelföreningen behöver nya bryggor, ny plats för båtupptagning och nytt klubbhus.
Investeringen i infrastruktur för Björkholmen går på nästan 170 miljoner euro, och för den summan bygger man däck på Västerleden, som alltså passerar Björkholmen i tunnel, trafikleder, parker, stränder, bryggor och så både muddrar man och fyller ut havsområde. Byggandet kräver att Helsingfors stad reserverar pengar för investeringen.
Från nuvarande 12 hektar nästan trefaldigas Björkholmen och blir 34 hektar.
Planerna på Björkholmen har fått kritik för att man inte behåller status quo, för att vara överdimensionerade både i fråga om boende och jobb, för att man bygger om sjölandskapet, för att båthamnarna blir alltför små och i synnerhet för möjligheterna att vinterförvaringen av båtar på Björkholmen beskärs kraftigt. Och för invånarna på Enåsen på Drumsö anses planerna betyda värdesänkning på bostäderna som har haft öppet sjöläge mot väster.