Sjutton cent blev för mycket
Reklamaffischer med en påklädd manlig underkropp som på ett strategiskt ställe försetts med texten "17 senttiä" har fått förbipasserande att haja till. Nu har uppretade män klagat till reklametiska rådet.
Bakom reklamkampanjen står tjänstemannacentralen STTK samt fackförbunden FFC och Akava. De vill fästa uppmärksamhet vid att kvinnans euro är 17 cent lägre än mannens.
Reaktionerna på manshåll lät inte vänta på sig.
"Reklamen ger ett intryck av att männen erhållit löneskillnaden tack vare sin penis, inte sitt kunnande", skriver signaturen "Joni" på kampanjsajten.
Andra män är upprörda över att hela påståendet om att "kvinnans euro är 83 cent" är missvisande eftersom många kvinnor jobbar kortare dagar än männen.
Anspelningen på penisens längd sårar tydligen också en del män, som påpekar att längden är mycket individuell. Sjutton centimeter ligger dessutom långt över snittlängden för en erekterad inhemsk manlighet. Enligt en två år gammal undersökning, som cirkulerat i världspressen, är den finska mannens penislängd i medeltal 13,77 centimeter.
För att komma upp till 17 centimeter måste man söka sig till andra breddgrader. Kolumbianerna kan skryta med en sådan snittlängd. Medan Kongoborna, som står högst på prispallen, kan lägga en centimeter till.
Enligt samma logik är den nordkoreanska kvinnans euro bara 9 cent lägre än mannens.
Reklametiska rådets generalsekreterare Paula Paloranta säger att tre personer lämnat in en klagan mot reklamen.
– Den uppfattas som sårande och sexistisk. Av texterna att döma är besvärsställarna män, säger Paloranta.
Fackförbunden ombeds nu svara på reaktionerna. Reklametiska rådets nästa möte är den 21 januari.
Den påkostade kampanjen är mycket synlig åtminstone i Helsingfors.