Dickursbys nya terminal öppnas
Bussar som kör till och från Dickursby börjar använda den nya terminalen Dixi i morgon. Terminalen ligger vid järnvägsstationen vars stationsbro också slår upp dörrarna.
Stationsbron ska fungera som vänthall dygnet runt för dem som byter tåg eller åker till och från flygplatsen. Bron är en imponerande skapelse med inslag av trä i metallen som ger ett varmt intryck. Taket består av värmeglas så all snö smälter bort och gör att ljuset fritt kan strömma in. Byggandet av bron har pågått samtidigt som tågen kört under bron enligt tidtabell.
– Det känns fint att vi har fått arbetet klart. Det var en enorm utmaning att arbeta samtidigt som tågtrafiken pågick under oss. Jag har ibland burit bort sten och bråte med bara händerna för att inget ska ramla på spåren, säger arbetsledare Vilho Hiltunen från Kesälahden Maansiirto.
Han visar stolt upp stationsbron där synskadade lätt kan orientera sig eftersom golvet har information som visar vägen. Bron har kostat Trafikverket och Vanda stad 21,8 miljoner att bygga.
I anslutning till stationsbron i stationscentret Dixi öppnas affärer, restauranger och kaféer. Ett tjugotal butiker håller en gemensam öppning den 15 januari. Bland annat en stormarknad på 2 000 kvadratmeter har sina lokaler här.
- Bussarna 46, 50, 53, 55, 57, 60, 61, 62, 63, 68, 69, 70, 71, 72, 73 och 99 samt regionlinjerna 577 och 700N byter rutt 1.1.2015. En del bussar får också ändrade tidtabeller.
- Buss 61 går till flygplatsen med 10–15 minuters mellanrum.
- När ringbanan börjar köra i sommar kommer man med tåg direkt till flygplatsen via Dickursby.
- VR:s biljettförsäljning har en servicekassa som är tillgänglig för rullstolsburna.
- VR har 6 biljettautomater på stationen varav 3 på stationsbron.
- Det finns gott om parkeringsplatser (mot avgift) i centrets parkeringshus.
- Det finns cykelparkering nära stationen.
- Dixi är i dag 14 000 kvadratmeter av vilka hälften är butiksyta och resten kontor.
- När hela komplexet byggts färdigt består det av 35 000 kvadratmeter där 12 000 är butikslokaler och 23 000 kontor.
Nere på perrongen står Tarja Piiroinen och väntar på ett tåg.
– Jag har nog väntat på att få gå upp på stationsbron. Det blir kallt att stå här nere på perrongen, säger hon.
I morgon tidigt klockan 5 öppnar härligheten. Samtidigt börjar 18 bussar gå från den nya terminalen. Det finns guider från Helsingforsregionens trafik (HRT) på plats för att hjälpa resenärer till rätta.
– Våra guider ska visa vägen för resenärerna i den nya terminalen under de första dagarna, säger trafikplanerare Ossi Berg vid HRT.
Bussarna flyttar cirka 100 meter eller ett kvarter från sina gamla hållplatser. På grund av att byggandet av stationscentret Dixi fortsätter efter årsskiftet har bussarna ändrad rutt. De kör inte längre Vallmovägen utan längs Näckrosvägen. Tillbyggnaden sker på platsen där den gamla terminalen stått.
Medan byggnadsarbetet pågår stängs en del av Banvägen av för biltrafik medan cyklister och fotgängare fortfarande kan använda den. Också den södra promenadtunneln under banan stängs för cirka ett och ett halvt år medan man bygger.
– Då måste man ta sig över banan via stationsbron. Dit kommer man med rulltrappor eller hiss, säger projektchef Heikki Virkkunen från Vanda stad.
Stationscentret Dixi byggs till med ytterligare butiks- och kontorsyta. Bygglovet beviljades den 16 december. YIT är byggherre för det privata byggprojektet och staden och VR hyr in sig i de färdiga lokalerna. Själva byggnaden har sålts vidare till ett fastighetsplaceringsföretag.
Alla fjärrtåg, tågen till och från Ryssland och regionens närtåg stannar i Dickursby. VR:s biljettförsäljning öppnar sin nya tjänst i stationscentret den 2 januari. Den ligger i gatuplanet vid plattform 1. När tågen på ringbanan börjar köra i sommar räknar man med att Dickursby station är den näst livligaste stationen i landet.